Biologieles met Lego Braille Bricks: 'Voel aan de blokjes wat de genetische samenstelling kan worden'

Anne en Janneke vinden het leuk om met Lego Braille Bricks te werken tijdens de les
Anne en Janneke vinden het leuk om met Lego Braille Bricks te werken tijdens de les © RTV Utrecht / Rosan Onderwater
Zeist - Op het Bartiméus in Zeist wordt er tijdens de lessen in het speciaal basis- en voortgezet onderwijs gebruik gemaakt van Lego Braille Bricks. Deze speciale legoblokjes zijn ontworpen om kinderen en jongeren met een visuele beperking spelenderwijs de methode van braille aan te leren. Docent Eric de Quartel gebruikt de blokjes ook tijdens de biologieles van zijn havo 5-leerlingen.
“Voel maar aan de blokjes wat de genetische samenstelling van de kinderen kan worden. Hoe zijn de combinaties van de moeder en de vader?” Met die vraag begint Anne (17) te voelen aan de Lego Braille Bricks die voor haar op tafel liggen. “Linksboven heb je een homozygoot en linksonder heb je een heterozygoot.” Voor mensen die biologieles hebben gehad klinkt dit misschien bekend in de oren. Eric de Quartel probeert tijdens zijn lessen verschillende biologische termen uit te leggen aan zijn leerlingen die slechtziend of blind zijn door middel van Braille Bricks.

Lego Braille Bricks zijn speciale legostenen waar de letters van het braille alfabet op staan. De stenen zijn zo ontworpen zodat ze ook gecombineerd kunnen worden met bestaande legostenen, waardoor ze kunnen worden gebruikt om allerlei verschillende vormen te maken, zoals letters, cijfers en zelfs symbolen.

Op het Bartiméus in Zeist wordt er tijdens de lessen in het speciaal basis- en voortgezet onderwijs gebruik gemaakt van Lego Braille Bricks.
In totaal heeft lego voor twintig verschillende landen Braille Bricks gemaakt. In Nederland zijn er maar twee instellingen, waaronder het Bartiméus in Zeist, die met de blokjes werken. Eric heeft er zelf voor gezorgd dat de blokjes ook bij hem op school kwamen. “Ik ben naar Engeland geweest voor een congres over Braille Bricks en heb daar gevraagd of wij de blokjes ook mochten gebruiken. Lego heeft mij daarna benaderd en toen hebben we een heel plan opgezet om de legosteentjes in Nederland te introduceren. In 2021 hebben we 500 dozen gekregen van Lego."
Janneke (17) is slechtziend en redt zich zonder braille. Toch vindt ze het leuk om met de Braille Bricks bezig te zijn in de les. “Biologische termen die op het eerste gezicht heel vaag en ver weg lijken, worden door de blokjes ineens goed te begrijpen en tastbaar waardoor je de dingen beter onthoud. De ene leerling kan voelen en de andere leerling kan zien hoe iets in elkaar zit. Zo maak je het allemaal wat makkelijker en kun je goed samenwerken.”
Lego Braille Bricks zijn speciale legostenen waar de letters van het braille alfabet op staan.
Lego Braille Bricks zijn speciale legostenen waar de letters van het braille alfabet op staan. © RTV Utrecht / Rosan Onderwater

Leren door spelen

De gedachte achter de blokjes is leren door middel van spel. De blokjes zijn geen vervanging voor het leren van braille uit een boek. Ze zijn ontworpen als aanvullend hulpmiddel om kinderen te helpen bij het leren van braille en om hun interesse in het onderwerp van de les te vergroten. “Als je blind bent moet je ook leren wat boven en onder is. Hoe zitten die steentjes. Hoe zit dat ten op zichten van elkaar. De blokjes zijn uitsluitend bedoeld voor onderwijs en mogen ook niet verkocht worden, dus het is eigenlijk heel speciaal dat we dit hier op het Bartiméus hebben”, zegt Eric.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.