Ruim 14.000 handtekeningen ingezameld tegen vliegroute over provincie

© Ab Donker
Provincie Utrecht - Actiegroep stop4deroute heeft ruim 14.000 handtekeningen verzameld om te voorkomen dat er een vierde vliegroute aan wordt gelegd boven de provincie Utrecht. Via de nieuwe aanvliegroute moeten per dag zo'n 120 vliegtuigen naar Schiphol vliegen. Daarmee wil de overheid de druk op andere aanvliegroutes verminderen. Voor inwoners van de provincie Utrecht betekent het waarschijnlijk dat er meer vliegtuigen over zullen vliegen.
"Ik vind het jammer dat ik nu al af en toe een vliegtuig hoor overvliegen," zegt Peter van Thienen terwijl hij over het Leersumse Veld loopt. "Maar als we straks 120 vliegtuigen per dag hier hebben vliegen die ook nog eens een stuk lager vliegen, dan gaat dat nog een veel groter effect hebben en dat zou ik heel erg jammer vinden."
Ruim 14.000 handtekeningen ingezameld tegen vliegroute over provincie
Of de vliegtuigen straks ook daadwerkelijk over het Leersumse Veld zullen vliegen is niet zeker. De route die de vliegtuigen zullen volgen is namelijk nog niet bekend. Het ligt voor de hand dat de vliegtuigen bij Rhenen en Veenendaal de provincie binnenvliegen richting Schiphol. Maar of ze via het zuiden of over het midden van de provincie zullen vliegen is nog niet besloten, vertelt gedeputeerde Rob van Muilekom van de provincie Utrecht.
"Maar waar die route ook komt te liggen, en ik heb het idee dat het rijk het echt door wil drukken, dan moeten we de impact voor de inwoners echt heel erg scherp hebben. Blijven de vliegtuigen hoog vliegen dan zullen we er minder last van hebben. Maar waar ze laag vliegen zullen we het gaan merken."
Twee jaar geleden diende Van Muilekom al namens de provincie en een aantal gemeenten een zienswijze in bij het rijk. Hij vroeg Den Haag toen om ervoor te zorgen dat de vliegtuigen niet lager dan 2,7 kilometer zouden vliegen. Het rijk heeft het in de eerste plannen over ongeveer twee kilometer hoogte.
"Maar ik heb niet het idee dat er veel met die zienswijze is gedaan. Ik ga daarom nu zowel met de actiegroep als via het bestuurlijke traject onze zorgen kenbaar maken."

Provinciale Staten

Van Muilekom staat niet alleen in zijn zorgen. David Oude Wesselink is namens GroenLinks lid van de Provinciale Staten. En waar Van Muilekom nog zoekt naar de middenweg, neemt Oude Wesselink geen blad voor de mond.
"De beste oplossing is dat Schiphol gewoon krimpt. Politici hebben het er soms over dat vliegtuigen duurzamer of schoner worden. Maar dat is wat GroenLinks betreft allemaal onzin. Er is maar één oplossing en dat is minder vluchten. Bij Schiphol heb je een stad als Amsterdam liggen. Daar komt dat geluid van de vliegtuigen bijna niet overheen. Maar hier zijn wij daar gewoon niet aan gewend. En dan is het hier niet meer fijn wonen door geluidsoverlast om nog maar niet van de stikstofuitstoot te praten."
Actievoerder Peter van Thienen is het helemaal eens met GroenLinks.
"Het gaat niet alleen om het geluid. Die vliegtuigen stoten heel veel CO2, stikstof en fijnstof uit. We hebben een uitdaging op het gebied van stikstof en het klimaat en met deze vierde aanvliegroute wordt de luchtvaart gewoon de ruimte geboden om verder te groeien. En dat botst met al deze dingen."

Hoe nu verder?

De landelijke overheid gaat de komende tijd bedenken hoe de nieuwe vliegroute er daadwerkelijk uit komt te zien. Burgers, regionale en lokale overheden kunnen de komende tijd hun stem laten horen. Met die inbreng maakt de regering een definitief plan waarna de Tweede Kamer uiteindelijk bepaalt of het plan definitief doorgaat.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.