ProRail: kraan van BAM te snel op of bij spoor van treinongeluk Voorschoten

© ANP
Bunnik - De spoorkraan van het Bunnikse bouwbedrijf BAM die betrokken was bij het ongeluk met twee treinen bij station Voorschoten dinsdagochtend zou, ondanks een eerdere afspraak, te vroeg op of bij het spoor zijn gekomen waar het treinverkeer nog reed. Daardoor werd het voertuig even later aangereden door een vrachttrein. Dat staat in het eerste feitenrelaas van het incident dat ProRail heeft gedeeld met "relevante" betrokkenen en in handen is van het ANP.
Twee van de vier sporen op het traject waren buiten dienst voor werkzaamheden. Het feitenoverzicht stelt dat de aannemer om 03.23 uur aan de treindienstleider van ProRail heeft gevraagd om een korte periode het treinverkeer stil te leggen zodat de spoorkraan, ofwel KROL, kon oversteken. Die zou daarop geantwoord hebben "dat dit over 10 minuten mogelijk is". De aannemer zegt in het feitenrelaas op antwoord te wachten van de treindienstleider.
Volgens ProRail is de kraan echter, door nog onduidelijke oorzaak, binnen dat tijdsbestek bij of op het spoor van de goederentrein terechtgekomen. "Om onduidelijke redenen komt vervolgens de KROL op of dichtbij het in dienst zijnde spoor en wordt aangereden door de goederentrein", valt te lezen in het document. "De benodigde buitendienstregeling was nog niet gerealiseerd."
Na de aanrijding met de goederentrein kwam de kraan op het spoor waar de passagierstrein in de richting van Den Haag reed. Die botste met de kraan waardoor de intercity ontspoorde. Bij het ongeval kwam de kraanbestuurder, een medewerker van BAM, om het leven. Zo'n dertig passagiers van de intercity raakten gewond en negentien mensen moesten naar het ziekenhuis. Door het ongeluk is het spoor tussen Leiden en Den Haag nog tot zeker 18 april gestremd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.