Parkeerbeleid Amersfoort recept voor avond vol kritiek: 'Er wordt een probleem opgelost dat er niet is'

© RTV Utrecht
Amersfoort - De auto wordt weleens een heilige koe genoemd en dat blijkt het voor menig Amersfoorter ook zeker te zijn. Dat de gemeente nu inzet op een nieuw parkeerbeleid, wat moet gaan zorgen voor minder blik op straat en meer groen, kan dan ook op de nodige kritiek rekenen. "Volgens mij wordt er een probleem opgelost wat er niet is", aldus een gefrustreerde bewoner.
Het was druk bij de Observant gisteravond, waar inwoners van Amersfoort voor het eerst konden reageren op de plannen van het college om het parkeerbeleid in Amersfoort over een andere boeg te gooien. Die nieuwe visie is er niet alleen om het parkeerbeleid aan te pakken, maar ook om meer ruimte in te vullen met groen. "De leefomgeving moet er beter van worden", is de logica van het college. En dat nieuwe plan levert veel vragen en uiteenlopende meningen op. "Moet leefplezier ten koste gaan van een goede leefomgeving?", klinkt meermaals uit de zaal.
Zo passeren de zorgen over betaalbaarheid veelvuldig de revue. "Mensen met een hoog inkomen en een groot huis met eigen oprit hebben geen last van dit plan", aldus een bewoner. "Juist de mensen in de arbeiderswoningen parkeren aan straat. Voor hen is het al niet makkelijk om rond te komen. Dit wordt alleen maar een groter probleem voor hen."
Het is niet de eerste keer dat wethouder Tyas Bijlholt die kritiek op zijn bord krijgt. Ook politieke partijen maken zich hier zorgen over. "We gaan uiteraard ons best doen om het inwoners niet financieel moeilijker te maken", belooft de wethouder.
Het is één van de vele zorgen die op tafel liggen. Het plan om de stad met minder auto’s leefbaarder te maken stuit een flink aantal inwoners tegen de borst. "Moeten auto’s de stad uit om het leefbaarder te maken of is dat een verzinsel?”

De gemeente wil tot 2040 stapsgewijs toe naar betaald parkeren in de hele stad Amersfoort, alle bedrijventerreinen en de dorpen Hoogland en Hooglanderveen.

De belangrijkste punten in dat plan zijn:
- In nieuwbouwwijken geldt een parkeernorm van 0,2 auto's per huishouden. Wat neerkomt op één auto per vijf huizen.
- In de wijken en rondom de stad komen zogenaamde hubs, waar de tweede of derde auto geparkeerd kan worden. Daarbij wordt voorzien in deelmobiliteit, zodat mensen met alternatief vervoer naar de stad kunnen.
- De gemeente gaat het gebruik van de fiets, het openbaar vervoer of deelvervoer stimuleren, om mensen uit de auto te krijgen.
- De eerste vergunning blijft ook in de toekomst mogelijk, maar op den duur wil de gemeente de uitgifte van vergunningen voor een tweede of derde auto flink gaan minderen.

Dit plan moet de parkeerproblemen in de stad gaan oplossen en is tegelijkertijd bedoeld om de stad een stuk groener te krijgen.

Automobilist pesten?

Een aantal inwoners ziet dit plan dan ook vooral als een manier om het automobilisten lastig te maken. "Het gebruiken van een auto wordt ongemakkelijk gemaakt", zegt een inwoner gefrustreerd. "Terwijl veel mensen er wel één nodig hebben."
De wethouder benadrukt ook vanavond dat dit plan niet bedoeld is om Amersfoort autovrij te krijgen. “We gaan de automobilist niet wegjagen”, zegt hij stellig. “Een auto zal altijd mogelijk zijn en met de eerste vergunning zullen we ook niet stoppen.” Volgens Bijlholt gaat deze visie dan ook om veel meer dan alleen het parkeren. “We willen toe naar een meer leefbare stad, met meer groen. Daar horen minder auto’s bij.”
En dat plan kan onder een aantal inwoners op best wat bijval rekenen. Maar ook de mensen die voor het parkeerbeleid zijn, hebben nog wel de nodige aanmerkingen op het plan. “Ik ben niet tegen minder auto’s en wil ook best overstappen op het openbaar vervoer”, begint een bewoner zijn betoog. “Maar gaan we dat ook frequenter laten rijden en worden de kosten daarvan lager. Het moet wel een aantrekkelijk alternatief zijn.”
Die vragen leven ook als het gaat om de aan te leggen parkeerhubs en deelmobiliteit. Want waar komen die hubs, hoe garandeer je de veiligheid van de auto’s die er staan, maar ook van de mensen die er ‘s nachts nog moeten zijn en hoeveel gaat het kosten om ze te realiseren? Allemaal vragen waar de wethouder nog geen antwoord op heeft, maar “dit neem ik mee”, belooft hij. “En natuurlijk gaan we zorgen dat het veilig kan.

Deelmobiliteit

En dan de deelmobiliteit, zoals de scooter. Op papier een mooi alternatief. Maar in de provincie hebben die scooters tot de nodige overlast geleid. Niet alleen werden ze her en der geparkeerd, ook zijn er tientallen in brand gestoken. Mede daardoor zijn de scooters van Go Sharing alweer verdwenen uit de provincie.
“Hoe gaat u zorgen dat die deelmobiliteit niet juist voor extra problemen zorgt”, vraagt een inwoonster van Vathorst zich af. "Leuk dat we dit probleem oplossen, maar creëren we juist niet een andere?" Een vraag die de wethouder vaak heeft gekregen. “We willen gaan kijken of we in wijken zones kunnen creëren waar je ze kan parkeren, zodat je niet meer een zwerfbeleid hebt”, zegt Bijlholt.
Voor veel inwoners geldt dus: eerst het alternatief op orde en daarna met vergunningen gaan werken. “De volgorde van de stappen anders doen zou voor veel meer draagvlak zorgen”, adviseert iemand Bijlholt.

Visie per wijk

Waarover de mensen in de zaal het wel massaal met elkaar eens lijken te zijn? Dat de participatie in dit traject een stuk beter kan. In twee informatieavonden voor inwoners worden suggesties en meningen verzameld en vragen beantwoord. In de zomer wil de wethouder dan met een definitief plan naar de raad. Als dat wordt ingestemd gaat er in fases toegewerkt worden naar een betaald-parkeerbeleid in de hele stad.
En dat stoot veel inwoners tegen het zere been. “Waarom pas de wijk in als al besloten is dat dit plan doorgaat”, vraagt menigeen zich af. Want als de visie is ingestemd, kunnen de inwoners alleen met de uitvoering meedenken. Dát alles betaald parkeren wordt is dan een vaststaand gegeven. “Kan de wethouder niet per wijk kijken wat de problemen zijn en wat daar dan de beste oplossing is?”, vraagt een bewoonster zich af.

Averechts effect

Ook vanavond komt namelijk veel terug dat inwoners niet in alle wijken dezelfde mate van overlast ervaren. “Ik woon in Vathorst en dat is al heel groen. Daar hebben we heel andere problemen dan bijvoorbeeld de wijken rondom de binnenstad.” Daarnaast geloven veel inwoners dat dit opleggen averechts werkt. “Mensen gaan straks hun tuin omschoffelen tot parkeerplek, wacht maar af”, waarschuwt een inwoner de wethouder. “Volgens mij moet dit onderwerp in de wijk worden besproken en niet in het gemeentehuis”, vindt een ander.
Dat dit onderwerp voor veel verschillende meningen zorgt is duidelijk. “Is er geen manier om eerst te peilen of Amersfoorters dit überhaupt willen?”, roept een inwoner halverwege de avond boos. “Want volgens mij is allang bepaald dat dit er komt.” Daarom stelt hij een referendum voor. Dat blijkt de partij Amersfoort voor Vrijheid ook te willen organiseren, meldt raadslid Sylvie Lazet. Dat is voor de partij niet nieuw. Ook over de nieuwbouw van het stadhuis wilden ze een referendum organiseren, dat is er toen niet gekomen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.