NIVEL: Huisarts slecht bereikbaar

UTRECHT - Slechts 60 procent van de mensen die de huisarts bellen, krijgen bij de eerste belpoging contact. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL).
Ruim 30 procent van de ondervraagden zegt dat het een probleem is om de huisartsenpraktijk te bereiken.
De meesten patiënten die niet meteen contact krijgen met de huisarts, proberen het later nog eens, 9 procent belt de spoedlijn en 4 procent belt 112.
Om deze ongewenste neveneffecten te voorkomen, is de telefonische bereikbaarheid van huisartsen van groot belang, volgens NIVEL.
Het uitgangspunt van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is dat niet-spoedoproepen bij de huisarts binnen twee minuten moeten worden beantwoord. Bij spoedoproepen is dit 30 seconden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.