A-merk of tóch goedkoper alternatief? Utrechters passen boodschappenpatroon het minst aan vanwege inflatie

© ANP
Provincie Utrecht - Twee derde van de Nederlanders heeft zijn of haar boodschappenpatroon het afgelopen jaar aangepast vanwege de gestegen prijzen. Opvallend genoeg doen Utrechters dit het minst vaak. Dat blijkt uit onderzoek van het Kieskompas en ANP.
De prijzen in de Nederlandse supermarkten zijn het afgelopen jaar fors gestegen, met name sinds de Russische inval in Oekraïne. De prijzen voor voedsel en non-alcoholische dranken waren in maart 18 procent hoger dan een jaar eerder. Voor zuivelproducten moest zelfs 27 procent meer worden afgerekend dan in 2021.
Reden voor het Kieskompas om Nederlanders te vragen of zij hun boodschappenpatroon hebben veranderd, bijvoorbeeld door minder A-merken te kopen of beter op aanbiedingen te letten. Overal in het land gaf een meerderheid aan dat inderdaad te doen, maar toch zijn er opvallende verschillen tussen provincies.

Kopen in de aanbieding

Zo geeft 'slechts' zes van de tien Utrechters aan anders boodschappen te doen dan voorheen, terwijl in Friesland 72 procent dat doet. Ook in Gelderland, Flevoland en Noord-Brabant gaat het om meer dan zeven op de tien.
Nederlanders die hun boodschappenpatroon hebben aangepast, laten weten met name beter op aanbiedingen te letten. Driekwart koop nu vaker producten wanneer die zijn afgeprijsd. Ook laat 59 procent A-merken nu vaker staan en vergelijkt de helft de prijzen van verschillende supermarkten met elkaar.
Uit het onderzoek blijkt verder dat jongeren tot en met 35 jaar hun boodschappenpatroon vaker hebben aangepast dan ouderen. Zo'n zeven van de tien jongeren deed dat, tegenover zes op de tien 65-plussers.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.