Zonnepanelenfietspad in Maartensdijk flopt: 'Driekwart minder dan verwachte opbrengst'

Het langste zonnepanelenfietspad in Maartensdijk
Het langste zonnepanelenfietspad in Maartensdijk © RTV Utrecht
Maartensdijk - Het was wereldnieuws: het langste zonnepanelenfietspad dat werd geopend in Maartensdijk in 2021. Maar voor het tweede jaar op rij brengt het 350 meter lange fietspad niet de energie op waarop was gehoopt.
Het idee van het innovatieve fietspad aan de Koningin Wilhelminaweg was dat er dubbel gebruik kan worden gemaakt van de ruimte: zowel voor fietsers als voor het opwekken van duurzame energie. De 120 betonnen SolaRoad modules, een betonnen plaat én een zonnepaneel, vormen met 350 meter het langste zonnepanelenfietspad ter wereld.
Het was een feestelijke opening in juli 2021. Het fietspad zou zoveel energie opwekken dat het 10 procent van alle provinciale verlichting van elektriciteit kan voorzien, of veertig huishouders onderhouden. Mocht het een succes zijn, dan zouden er meer volgen, zei gedeputeerde Arne Schaddelee vorig jaar.

Constructiefout

Dat bleek tegen te vallen. In februari 2022 werd het al duidelijk dat er minder energieopbrengst was dan verwacht. Een constructiefout was hiervan de oorzaak. Van de 120 betonelementen, moesten er 56 gerepareerd worden. Alle kosten daarvan zijn vergoed door de aannemer, aldus een woordvoerder van de provincie Utrecht.
Zonnefietspad Maartensdijk levert driekwart minder energie op dan verwacht
Ondanks de reparatie van het innovatieve pad, blijft opnieuw de verwachte opbrengst uit. Op het display naast het fietspad is af te lezen wat er bespaard is aan CO2-uitstoot, wat de actuele productie is in kilowatt en wat de totale opbrengst in megawattuur is tot nu toe.
"De opbrengst nu is bijna 73 megawattuur", vertelt Thijs ten Brinck, de oprichter van wattisduurzaam.nl. Hij fietst regelmatig over het fietspad, bekijkt de tussenstand en schrijft erover op zijn website. "Met deze hoeveelheid energie kan je zo'n tien huishoudens van elektriciteit voorzien. Het idee was veertig, dus het valt flink tegen."
Waarom de energieopwekking nu uitblijft, is niet helemaal duidelijk, maar misschien zijn fietspaden en zonnepanelen niet de juiste combi. Ten Brinck: "Zonnepanelen moeten glad zijn en staan altijd schuin, om zoveel mogelijk zon op te vangen. Fietspaden zijn vlak en moeten juist stroef zijn, anders glijd je erover uit. Daarin blijft veel vuil achter en dat houdt juist weer zonlicht tegen."

Pilot

Vanaf de aanleg van het fietspad was het al duidelijk dat het ging om een proef. Als dit idee een succes zou zijn, zouden er meer fietspaden met zonnepanelen volgen in de provincie. "Bij innovatie hoort ook testen", zegt Thijs terwijl hij over het fietspad fietst. "Soms heb je geluk en dan wordt het een enorm succes en soms niet."
Dit is niet de eerste keer dat onze provincie onderzoek doet naar zonnepanelen in wegen. In 2018 werd er een proef gedaan met een zonnepanelen in een autoweg. Dat project werd vroegtijdig stopgezet omdat de zonnepanelen niet bestand waren tegen de vrachtwagens en de auto's die eroverheen reden. Om die reden is er gekozen om over te gaan op fietspaden.
Zowel de gemeente De Bilt als de provincie Utrecht konden niet reageren. In juli 2024 eindigt de proef met het fietspad. Dan wordt de pilot herzien en besloten wat er in de toekomst met het fietspad gaat gebeuren.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.