Meer woningen en langzamer rijden: centrumplan Vinkeveen goedgekeurd

© RTV Utrecht
Vinkeveen - Het plan veroorzaakt al jaren discussie. Maar na een aantal aanpassingen sinds de laatste vergadering heeft de hele raad, op twee raadsleden na, ingestemd met de uitgangspunten. Daarvan zijn de belangrijkste: ruim tweehonderd woningen extra, genoeg parkeerplek, een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en 1000 vierkante meter aan (nog aan te wijzen) voorzieningen maar in elk geval met winkels en horeca. "Het moet een gezellig centrum worden", zegt wethouder Anja Vijselaar.

Over het plan

Het Centrum- en Mobiliteitsplan bevat twee plannen die parallel aan elkaar van start kunnen. Het ene project is de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied voor woningbouw en voorzieningen om zo het centrum van Vinkeveen te vormen. Het komt te liggen tussen het noorden van het huidige dorp en de N201 en zal een gebied van 12,5 hectare beslaan.

Het andere project gaat om verkeersveiligheid en heeft als eerste aandachtspunt de Herenweg, die dwars door het gebied loopt waar er gebouwd gaat worden. De gehele verkeersstructuur in Vinkeveen gaat naar 30 kilometer per uur met fietsstroken en vrijliggende fietspaden.

"Ik ben een gelukkig mens dat de gemeenteraad dit plan omarmt en dat we nu met volle kracht vooruit kunnen. We staan te popelen om de volgende stappen te zetten", aldus de enthousiaste wethouder. Hoewel er geen officiële peiling is gedaan onder de inwoners, zegt de wethouder een goed beeld te hebben van hun mening door gesprekken op straat en door open dagen over de plannen. "En die zijn ook enthousiast", zegt ze.
Hoewel veel inwoners tevreden zijn met de plannen, geldt dat niet voor iedereen. Wim Stolwerk sprak zich al vaker uit over de haalbaarheid van het project en vroeg via de Wet open overheid (Woo) informatie op over de plannen rondom het Adelaar bouwterrein. Hij is niet te spreken over het centrumplan. "Het is een volkomen onhaalbaar plan. Uitbreiden met woningen en een winkelcentrum, en meer parkeerplek maar voor de rest minder ruimte voor de auto? Dat gaat nooit lukken", zegt hij stellig.
De wethouder betwist dat en heeft geen twijfels over of het project zal slagen. "Volgens de projectontwikkelaar is het plan volledig haalbaar."

Tevreden maar niet uitbundig

Pieter Kroon, fractievoorzitter van PvdA/GroenLinks in De Ronde Venen, kan zich vinden in de uiteindelijk afgesproken uitgangspunten van het centrumplan. "Wij waren vooral heel blij met het collegeplan dat eerder deze zomer werd voorgelegd. Daaraan is het een en ander veranderd en dat vinden wij jammer. Maar we zijn nog steeds blij dat we een compromis hebben kunnen vinden en we een stap verder zijn."
Het struikelblok voor zijn partij is de parkeernorm. Die is namelijk sinds het vorige plan aangepast naar een hogere norm. "Dat betekent dat er meer parkeerplek komt in dat gebied en daardoor dus minder woningen. Een andere verandering is de hoogte van de woningen, die worden nu lager waardoor we in de breedte moeten bouwen. Er zal minder groen en minder woonruimte zijn dan wij hadden gehoopt."
Maar hij is wel blij met een aantal andere zaken. Een makkelijke toegang voor recreanten naar de plassen, langs het oude bouwterrein van Adelaar Beton, is daar een van. "En op een deel van de Herenweg mogen automobilisten maar 30 kilometer per uur rijden, wat wij belangrijk vinden voor zowel de veiligheid als overlast."

Wonen

De globale schets van het gebied staat nu vast. Er komen dus een hele hoop woningen, die afwisselend twee of drie verdiepingen zullen hebben.
Tekst loopt door onder grafiek.
Als het aan Pieter Kroon (PvdA/GroenLinks) ligt, wordt het percentage woningen voor de middenhuur ook hoger. Hij mikt op zo'n 28 procent. Maar dat plan wordt moeilijk haalbaar.
"Doordat er minder woningen zullen zijn vanwege onder andere de verhoogde parkeernorm, lopen we ongeveer 1 miljoen euro mis", zegt hij. Om toch alles te bekostigen is het daarom niet aannemelijk dat de middenhuur wordt uitgebreid, denkt hij.

Puntjes op de i

Verder is er nog 1000 vierkante meter aan 'voorzieningsruimte' in te kleuren. Hoe het gebied er precies uit gaat zien, is voorlopig nog niet duidelijk. Al is wel duidelijk dat het gaat om de komst van winkels en horeca. Er zal onder andere nog input van een bewonerscomité worden opgehaald voordat de invulling definitief wordt.
Kritisch bewoner Wim Stolwerk zit niet in dat comité, maar wil opnieuw via de Wet open overheid (Woo) informatie opvragen over de afspraken tussen de gemeente en de eigenaar van het oude bouwterrein van Adelaar Beton. Volgens hem liggen er plannen om een Albert Heijn naar het gebied te krijgen en een aantal andere winkels die nu al gevestigd zijn op andere plekken in Vinkeveen.
"Maar waarom zouden die winkels verhuizen naar een locatie met, waarschijnlijk, peperdure huur als ze hun huidige pand al hebben afbetaald?" vraagt hij zich af.
De wethouder spreekt tegen dat de nieuwe panden onaantrekkelijk zullen zijn voor ondernemers. "Er zullen marktconforme huren gevraagd worden, omdat de ontwikkelaar graag wil verhuren en geen leegstand wil. We willen allereerst lokale ondernemers de mogelijkheid geven om naar het nieuwe centrum te verhuizen maar dat zal later uitgebreid worden naar wie er interesse heeft", zegt de wethouder.
Behalve winkels en horeca moet er ook ruimte zijn voor recreanten, die makkelijker bij het water kunnen komen door de plannen. In de woonwijk zullen ook speelruimtes komen. "Er zal veel groen en water zijn", concludeert de wethouder.

Tijdlijn

De tijdlijn ziet er voorlopig zo uit: de details worden komende tijd uitgewerkt en in 2024 al de omgevingsvergunning worden aangevraagd. In 2025 zal de bouw beginnen en bijbehorende verkoopfase. De woningen worden naar verwachting in 2027 opgeleverd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.