Verkiezingstelefoon moet meer mensen met een verstandelijke beperking naar de stembus krijgen

© RTV Utrecht / Dion Balfoort
Amersfoort - Stemmen voor de verkiezingen kan voor mensen met een verstandelijke beperking soms erg lastig zijn. Om die mensen te helpen heeft een aantal Utrechtse zorgorganisaties de Verkiezingstelefoon opgezet. Met een klein team van ervaringsdeskundigen en coaches worden alle verkiezingsvragen beantwoord. Dit allemaal om mensen met een verstandelijke beperking meer vertrouwen te geven om naar de stembus te gaan.
"Stemmen is gewoon moeilijk. De meeste informatie die je online vindt, is zo ingewikkeld", vertelt Fedor van Woerkom. Wie met de Verkiezingstelefoon belt, heeft een grote kans dat ie de 40-jarige Soesterberger aan de telefoon krijgt. De ervaringsdeskundige, zoals ze dat hier noemen, weet hoe lastig het kan zijn om te stemmen. "Ik ben gelukkig altijd mondig genoeg geweest om het aan te geven als ik iets niet snap, maar ik begrijp dat dat voor veel mensen lastiger is. Verkiezingen zijn ook gewoon heel spannend."
Zorgorganisaties Philadelphia, 's Heeren Loo, Reinearde en de belangenvereniging voor mensen met een verstandelijke beperking (LFB) hebben de handen ineen geslagen om het deze verkiezingen even anders aan te pakken. Van maandag tot en met donderdag zit er tussen 10.00 en 15.00 uur een enthousiast team klaar om de telefoon te beantwoorden. Vanuit elke organisatie zijn er twee cliënten bij die getraind zijn om het gesprek te voeren en een coach die waar nodig meehelpt.
"Zo bezien is het nu al een geslaagd project", volgens coach Hessel Rienstra. "In de gehandicaptenzorg zijn we heel goed in zelf het wiel uitvinden. Volgens mij moeten we, net als de landelijke politiek, beter met elkaar samenwerken. Het is goed dat we elkaar nu gevonden hebben. Dat moeten we vaker doen." Daarnaast denkt Fedor dat hij mensen beter kan helpen, omdat hij zich goed in hun situatie kan verplaatsen. "De meeste mensen willen gewoon duidelijk weten hoe alles werkt of hoe het stemmen er die dag uitziet. Zolang mensen vragen hebben die met de verkiezingen te maken hebben, beantwoorden we ze."

Wat vragen mensen aan de telefoon?

Mag ik zelf bepalen op wie ik stem? Hoe werkt het op een stembureau? Of, waar gaat een blanco stem heen? Voor mensen met een verstandelijke beperking zijn bijvoorbeeld dit soort dingen niet altijd even duidelijk. Daar komt bij dat het ook nog eens heel veel informatie is. "Partijen brengen natuurlijk uitgebreide programma's naar buiten. Die zijn vaak erg ingewikkeld, voor de gemiddelde burger al. Voor onze doelgroep moet dat nou eenmaal een stuk toegankelijker", legt coach Rienstra uit.
Fedor geeft toe dat hij niet elk partijprogramma volledig uit zijn hoofd kent. "Daarvoor hebben we een team. Iedereen heeft wel op een bepaald punt meer kennis dan de rest." Overigens benadrukt de Soesterberger dat het ook helemaal niet de bedoeling is dat er stemadvies wordt gegeven. "Dus dat doen we ook niet."
Voor de rest mag eigenlijk alles dat met de verkiezingen te maken heeft gevraagd worden. Volgens de zorgorganisatie stemmen mensen met een beperking nu nog te vaak niet. En als ze wel stemmen, wordt door een gebrek aan informatie stemgedrag van familie of begeleiders gekopieerd. "Ik vind het gewoon heel belangrijk dat mensen met een beperking wel stemmen", zegt Fedor. "Je bent gewoon onderdeel van de maatschappij."
De Verkiezingstelefoon is nieuw dit jaar, maar als het aan het team ligt mag er onophoudelijk gebeld worden naar 06 25 67 95 45. "We hopen dat mensen die hier over horen het ook echt doorvertellen", benadrukt de coach. Er is geen quotum of doel afgesproken. Het belangrijkste is volgens Rienstra dat er straks meer mensen met een verstandelijke beperking zich comfortabel voelen om naar de stembus te gaan. Daar sluit Fedor zich volledig bij aan: "Elke persoon die we hebben kunnen helpen is er een."
Verkiezingstelefoon moet meer mensen met een verstandelijke beperking naar de stembus krijgen

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.