Vernietigend rapport na dodelijk ongeluk Vleutenseweg, maatregelen blijven uit: 'Waarom doe je dat onderzoek dan?'

© RTV Utrecht
Utrecht - Omwonenden van de Utrechtse Vleutenseweg hekelen het besluit dat er voorlopig geen volledige herinrichting komt van de drukke weg. Die is nodig volgens een adviesbureau dat onderzoek deed na een dodelijk ongeval waarbij een 7-jarig meisje om het leven kwam. Met een groot deel van de aanbevelingen wordt voorlopig niets gedaan, tot onvrede van de buurt. "Waarom doe je dat onderzoek dan?"
Buurtbewoner Sandra Westgeest is niet verrast. "In een rondgang die we destijds met ambtenaren hadden, zeiden ze al: op papier is de Vleutenseweg niet het gevaarlijkst." Ook Mariska Berrevoets had niet de illusie dat de straat meteen op de schop zou gaan. "Het gemeentelijk systeem is ingewikkeld, het kost tijd en je kan niet meteen alles opengooien."
Maar, gaat Berrevoets verder: "Er is een ernstig ongeluk geweest, de hele wijk staat op zijn kop. Er wordt dan gevraagd om een onderzoek. Het rapport is vernietigend, nog heftiger dan we hadden verwacht en daar wordt dan niets mee gedaan. Waarom doe je dat onderzoek dan?"
In een commissiedebat vorige week gaf wethouder Van Hooijdonk aan dat andere wegen in de stad prioriteit hebben. Van Hooijdonk gaf aan dat er op dit moment geen geld is voor een volledige herinrichting. De kwestie wordt wel voorgelegd bij de Voorjaarsnota, en dan moet de gemeenteraad beslissen of er geld voor wordt vrijgemaakt.
Een woordvoerder laat in een reactie weten dat ze "druk bezig zijn om te kijken welke aanbevelingen van DTV we over kunnen nemen voordat er een besluit wordt genomen over de herinrichting".

Bussen rijden te hard

Toch zijn er volgens beide buurtbewoners genoeg verbeterpunten in te voeren zonder volledige herinrichting. Het voornaamste probleem ligt bij hoe hard de bussen rijden volgens Sandra Westgeest. Zij heeft aan de gemeente gevraagd of die snelheden kunnen worden opgevraagd. Busmaatschappijen registreren de snelheden waarmee wordt gereden namelijk. De gemeente heeft Westgeest laten weten dit nog uit te zoeken en hier later op terug te komen.
Westgeest vertelde eerder wekenlang te proberen een reactie te krijgen op haar mails hierover, terwijl de gemeente Utrecht zei haar vragen beantwoord te hebben. Die mail bleek in haar spam terecht gekomen te zijn.

55 kilometer per uur

Volgens het rapport van het adviesbureau was de gemeten snelheid op de busbaan gemiddeld 55 kilometer per uur. Westgeest: "Dus het gemiddelde is een snelheidsovertreding. Daar val ik over. Dat is zwaar verkeerd. Als die bussen vol zitten zijn ze zwaar en die remweg is dan veel te lang." Een snelheidsbegrenzing voor de bussen is volgens Westgeest een must. "Ik zie gewoon de bussen het autoverkeer inhalen. Naar mijn idee is de woonlol hier wel minder geworden sinds die afspraken met provincie. Er ligt werkdruk bij de chauffeurs, waardoor ze zich genoodzaakt lijken te voelen dat gaspedaal in te drukken."
Berrevoets stipt ook nog een andere observatie uit het onderzoek over de busbaan aan. "De busbaan en de autobaan worden gescheiden door een schuine rand, dat hoort helemaal niet. Als je daar een harde afscheiding maakt, voorkom je dat taxi's van de ene baan naar de andere hoppen. Taxi's maken vaak onterecht gebruik van de busbaan. Ze mogen daar alleen rijden als er geen andere manier is om snel op hun bestemming te komen. Nu rijden ze daar eigenlijk altijd."
Volgens de gemeente is een harde afscheiding geen oplossing, omdat hulpdiensten er dan niet overheen kunnen. "Wel gaan we een doorgetrokken streep aanbrengen, zodat verkeer minder geneigd is om over de busbaan te rijden."

Tijdelijk bord

Uit het rapport kwamen ook enkele 'quick wins' naar voren. Een tijdelijk bord waarop je je gemeten snelheid kan zien. "Maar het stomme is, die hebben ze op de hoofdrijbaan gehangen. Niet bij de bussen terwijl het daarom gaat", aldus Westgeest. Berrevoets vult aan: "Dat gaat om een prullenbak en een hekje, dat soort dingen. Er is ook een verbetering aangedragen mits er geen volledige herinrichting komt: het schakelen van de busstations. Deze liggen nu parallel met een enorme blokkade van het zicht als gevolg. Als je één halte zou verplaatsen, levert dat al een veiligere situatie op."
De verwachtingen na het rapport waren niet hooggespannen, maar hoop is er wel altijd geweest. Berrevoets: "Je hoopt dat er met zo'n onderzoek een soort van schok door de gemeente gaat en er urgentie wordt gegeven. Maar wethouder Van Hooijdonk zei het al als één van de eerste: er is geen geld, er zijn andere projecten. Ze leek voor te sorteren op dit verhaal. Wat zijn dan de afwegingen om prioriteit aan andere projecten te geven?"
"Wij zitten als wijk ingesloten tussen het spoor en de Vleutenseweg. Dus we moeten eroverheen. Dat voelt elke dag gewoon als een gevaar. Dat klopt niet", besluit Sandra Westgeest die graag een maximum snelheid van 30 kilometer per uur zou zien", zoals voor de Graadt van Roggenweg gaat gebeuren. "Het is vreemd dat het daar wel 30 kilometer per uur gaat worden en hier niet."

Nieuwe bewonersavond

De gemeente benadrukt in een reactie dat er wel degelijk stappen worden ondernomen om de Vleutenseweg met verschillende maatregelen op korte termijn veiliger in te richten en "serieus met de opvolging van het rapport" bezig te zijn. In januari wordt daarover een nieuwe bewonersavond georganiseerd. Binnenkort krijgen omwonenden via een wijkbericht meer informatie daarover.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.