Dit is waarom je minder overlastgevende flitsbezorgers ziet in Utrecht

© RTV Utrecht / Anne-Marie Verhagen
Utrecht - Vrachtwagens rijden af en aan, bezorgers op elektrische fietsen vliegen je om de oren en op de stoep staan wachtende bezorgers in roze of paars-gele jassen om hun volgende bezorging zo snel mogelijk te bezorgen. Dat was de situatie toen flitsbezorgers in 2021 in Utrecht hun intrede deden. Ze stuitten op verzet in de stad. Twee jaar later zijn de klachten afgenomen en zijn de bezorgers nagenoeg uit de binnenstad verdwenen.
Al snel greep de gemeente Utrecht in. Met succes, zeggen ze zelf. Vorig jaar stroomden er 138 klachten binnen bij de gemeente Utrecht, dit jaar nog maar drie. De bezorgers en zogenoemde darkstores zorgden voor weerstand bij bewoners. Een darkstore is een vestiging van een restaurant of winkel die zich compleet toelegt op het bezorgen van goederen. Ze zijn niet toegankelijk voor winkelend publiek en de etalages zijn vaak dichtgeplakt met stickers.
De diensten in Utrecht waren Flink, Getir en Gorillas, inmiddels zijn de laatste twee samengevoegd. Er zijn nog maar vier locaties in de stad te vinden, eerder waren dat er nog zeven. Midden in het centrum verschenen darkstores, met bijbehorende overlast van dien.

Coronacrisis

Bij een coronabesmetting hoefde je de buurvrouw niet meer te vragen voor een boodschap, binnen tien minuten stond een tas voor de deur, met vaak ook nog eens hoge kortingen. "In de coronacrisis kwamen de diensten op en waren ze enorm succesvol. Met stuntprijzen en veel verschillende aanbieders. Nu maakt het een ommekeer", zegt Jesse Weltevreden. Hij promoveerde aan de Universiteit Utrecht op de gevolgen van online winkelen. De onderzoeker ziet dat het gebruik van de flitsbezorgdiensten op z'n retour is.
Volgens de onderzoeker spelen strengere regels die de gemeente heeft toegepast, daar een belangrijke rol in. "Toen ze op de markt kwamen werden gemeentes overvallen door de bezorgdiensten, dit had veel consequenties voor de stad." Zo werd de leefbaarheid van de stad aangetast. "Verkeer en reuring rondom de darkstores zorgden voor onveilige situaties."
Volgens Weltevreden is dat niet de enige reden dat het aantal klachten terugloopt. "Er zijn ook gewoon veel minder bezorgers in de stad." Dat komt volgens de onderzoeker door een afname aan populariteit, maar ook door het feit dat veel flitsbezorgers niet meer de maximum bezorgtijd van tien minuten hanteren.

Kleiner marktaandeel

Ook Flink, een van de flitsbezorgers in Utrecht, heeft geen extra snelle bezorgtijd meer. Maar dat ze minder populair zijn herkent de bezorgdienst niet. "Het gaat uitstekend. We zien meer bestellingen en mensen bestellen meer in een keer."
Bij Gorillas en Getir hebben ze geen last van de strengere regels van de gemeente Utrecht, laat een woordvoerder weten. "Wij hebben de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in het voorkomen van overlast en hebben onze operatie zo verbeterd." Volgens de woordvoerder zien ze het resultaat van hun inzet terug in de cijfers.
De flitsbezorgers ontkennen minder populair te zijn, uit cijfers van onderzoeksbureau Kantar blijkt dat sinds vorig jaar steeds minder mensen een bestelling plaatsen bij flitsbezorgers. Ook onderzoeker Weltevreden ziet een teruggelopen omzet in 2022.
Hoe de toekomst van de flitsbezorger eruit ziet, durft Weltevreden niet te zeggen. "Er zit in ieder geval een toekomst in", zegt hij. Maar niet zoals tijdens de opkomst van de flitsbezorgers, met een een kleinere groep aanbieders, veel kortingen en de belofte van supersnelle bezorging.
Maar de Nederland blijft van gemak houden. "Je moet ook niet vergeten dat ondanks dat de omzet is gedaald, dit een markt is waar alsnog miljoenen in omgaat."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.