Dit is waarom er vannacht 14 vrachtwagens stilstaan op de Houtensebrug

© Truckstar / Marc van Rossum du Chattel
Houten - Het wordt een weegproef waar je ‘u’ tegen moet zeggen. Daarom is de A27 vannacht tussen knooppunten Lunetten en Everdingen afgesloten. Rijkswaterstaat gaat volgend jaar een groot stuk van de A27 verbreden, maar moet eerst weten of de brug bij Houten dat wel aankan. “De brug verandert voor eventjes in een hele grote weegschaal.”
Voor wie per toeval vannacht – rond een uurtje of twee – naar de brug bij Houten kijkt: niet schrikken. Want het klopt dat een team van Rijkswaterstaat met allerlei proeven aan de gang is. Voordat de A27 over het Amsterdam-Rijnkanaal verbreed kan worden, moeten ze eerst checken of de brug wel sterk genoeg is. Hoe dat eruit ziet? “Stel je een laboratorium in de openlucht voor”, zegt projectmanager Don van Hees.
Het gaat namelijk om een nogal grote vraag: hoe test je of een brug krachtig genoeg is voor extra rijbanen? “Door hem af te sluiten en daarna te gaan wegen”, is het simpele antwoord aldus Van Hees. Zijn team, van aannemer Besix, gaat er vannacht 14 vrachtwagens van elk 30.000 kilo opzetten. “En dan gaan de landmeters aan de slag. Hoe ver buigt de brug door? Is dat een centimeter of 10, of wordt het veel meer?" Als Rijkswaterstaat dat weet, kunnen ze beginnen met rekenen.

Waarom wordt de A27 verbreed?

Een stuk van 47 kilometer asfalt op de A27 zal verbreed worden. Het gaat om de kilometers tussen Houten en Hooipolder (Noord-Brabant). Rijkswaterstaat hoopt hiermee uiteindelijk voor een betere doorstroming, en dus minder files, te zorgen. In 2024 starten de werkzaamheden in het Brabantse gedeelte. De verwachting is dat halverwege 2025 ook de Utrechtse stukken van dit traject aan de beurt zijn. Tussen Houten en Everdingen komen er bijvoorbeeld 4 rijstroken, en wordt de Hagesteinse brug vervangen door 2 nieuwe bruggen.

Pas in 2031 zal het hele project afgerond zijn, aldus woordvoerder Eric van Beerendonk. “Dat klinkt lang, maar er moet veel gebeuren. Bijvoorbeeld eerst het verleggen van kabels en leidingen en het ontwerpen van de nieuwe bruggen. En we willen die kilometers weg ook niet jarenlang volledig afsluiten. De winkel blijft open tijdens de verbouwing."

'Bruggen bewegen altijd'

Zo’n grote weegproef wordt niet erg vaak uitgevoerd, weet Van Hees. “Bruggen bewegen altijd een béétje. De Houtensebrug is dan ook geen uitzondering. Maar we willen een goed beeld hebben van hoé hij zich gedraagt doorbuigt.”
Onder de Houtensebrug hangt meetapparatuur
Onder de Houtensebrug hangt meetapparatuur © RTV Utrecht / Roos van Bijnen

Kan de brug in theorie instorten?

Over een paar jaar zal de westkant van deze brug worden aangepakt. Hij wordt daar 10 meter breder, is de korte samenvatting. De berekeningen geven aan dat-ie dat kan hebben, en voor de zekerheid gaat het team van Van Hees dit onderzoeken. Waarom de brug daar voor afgesloten moet worden? “We kunnen wel proberen te meten tijdens – ik zeg maar wat – een drukke spits. Dat kán in theorie, alleen wegen personenauto’s veel te weinig om de draagkracht goed te meten.”
Daarom dus die 14 vrachtwagens. Ze blijven zaterdagnacht overigens niet urenlang op dezelfde plek staan. “Nee, we gaan ze juist steeds verplaatsen. Dus: de ene keer goed over de rijbanen verdeeld, de andere keer juist allemaal aan dezelfde kant van de brug. Om te zien of-ie dan doorzakt of niet.”
De kans dat de brug instort is nul, verzekert Van Hees ons. “We weten dat hij in theorie ruim het dubbele aan kilo’s kan hebben, dus er gaat niets mis. Hij zou ruim 960 ton kunnen dragen, nu checken we het met 'slechts' 420 ton." Afgelopen oktober hing Rijkswaterstaat al zogenoemde meetpunten onder de brug. Staan er vannacht vrachtwagens op, werken die punten als een ouderwetse weegschaal. Hoe dieper de meetpunten komen te liggen, hoe dieper de brug dus is doorgebogen en zakt.
Er staat vrijwel dagelijks file op de Houtensebrug; daarom wil Rijkswaterstaat de A27 daar verbreden
Er staat vrijwel dagelijks file op de Houtensebrug; daarom wil Rijkswaterstaat de A27 daar verbreden © RTV Utrecht / Roos van Bijnen

Testen in het lab

Na zaterdag weten we dus iéts meer over het gedrag van de brug, maar nog steeds niet definitief of hij de extra rijbanen wel aankan. Daarom komen er nog veel meer testen aan. In het lab kijken ze bijvoorbeeld naar staaltjes van het beton van de brug.
De rekenkundigen laten er dan ook hun berekeningen op los. Komt deze brug niet goed uit de test? Tja, dan moeten ze bij Rijkswaterstaat ook nog even hard nadenken wat dan de oplossing is. Ze willen de A27 bij Houten graag verbreden, dus wie weet komt er dan een nieuwe brug. Of ze kunnen besluiten om de verbreding tóch niet bij Houten, maar verder richting het zuiden, te laten beginnen.

'Als het maar niet mistig is'

Daar maakt Don van Hees zich nu nog geen zorgen om. “Eerst die proef maar doen”, zegt hij nuchter. “Als het maar niet zo mistig is, dan kunnen we de meetapparatuur niet aflezen.”

De A27 is in de nacht van zaterdag 9 op zondag 10 december afgesloten tussen knooppunt Lunetten en Everdingen. Het gaat om de rijbanen richting het zuiden. De afsluiting geldt van 23.00 uur, tot zondag 10.00 uur.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.