Uitspraak geluidsoverlast Schiphol heeft ook invloed op Utrechtse aanvliegroute

© RTV Urtrecht / Marc van Rossum du Chattel
Provincie Utrecht - Omwonenden van Schiphol eisten gisteren bij de rechter actie tegen geluidsoverlast van het vliegveld. De uitspraak in die zaak heeft mogelijk invloed op inwoners van de provincie Utrecht. In de plannen voor een vierde aanvliegroute komen vliegtuigen ook over onze provincie.
De rechtszaak is belangrijk voor Stop4deroute, de actiegroep die zich tegen de aanvliegroute verzet. Dat vertelt lid van de groep Femke van Brussel. "Hoe wordt er met het belang van omwonenden omgegaan? Als zij gelijk krijgen zou dat zeker houvast bieden."
Bewoners die willen procederen tegen de vierde aanvliegroute staan inderdaad sterker als de rechter zich tegen de geluidsoverlast uitspreekt, beaamt Lucas Roorda. "Dan kun je zo'n uitspraak gebruiken om jouw argumenten op te onderbouwen", zegt de Universitair docent Internationaal en Europees Recht aan de Universiteit Utrecht.
Een vraag die gisteren centraal staat is of geluidsnormen van de World Health Organisation (WHO) gebruikt kunnen worden, legt Roorda uit. "Als je wil procederen tegen zo'n aanvliegroute, is het antwoord daarop belangrijk. Want als je die normen in jouw voordeel kunt inzetten, helpt dat wel."
Als de rechtbank de overheid verplicht de geluidsoverlast te verminderen, zal hij niet zeggen hoe dat moet, aldus Roorda. De uitwerking is aan de politiek. "Die moet dan bekijken of zo'n vierde aanvliegroute dan nog binnen die uitspraak mogelijk is."
Als de staat gelijk krijgt, kan dat het voor bewoners juist moeilijker worden om in een volgende zaak aan te tonen dat de geluidsoverlast te hoog is, aldus Roorda. "Maar het wil niet zeggen dat je zo'n proces dan automatisch verloren hebt. Je kunt bijvoorbeeld aanhalen dat de geluidsoverlast bij een vierde aanvliegroute wel over grenzen heen gaat."

Q&A met de minister

Het zou zeker kunnen dat er in de toekomst een rechtszaak komt, zegt Van Brussel van Stop4deroute. Maar het is nog eerst afwachten tot de overheid de plannen verder uitwerkt.
Donderdag staat een online vraagsessie met Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat op de agenda. Naast het stellen van vragen wil Van Brussel bovenal overbrengen dat er heel veel weerstand in de regio is. "Veel burgers en gemeenten willen het niet, de provincie niet. Dat is het belangrijkste, omdat heel duidelijk te maken."

Waar gaat de rechtszaak over?
De stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) wil dat de overheid gaat handhaven naar de geluidsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. De stichting constateert dat de luchtvaartsector zich niet hoeft te houden aan regels en normen, terwijl andere sectoren dat wel moeten. Gisteren was de inhoudelijke behandeling van de zaak. De uitspraak volgt op 20 maart.

In de provincie Utrecht vrezen inwoners ondertussen ook voor geluidsoverlast. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) kondigde eind 2022 namelijk een nieuwe aanvliegroute richting Schiphol aan, die onder meer over de provincie Utrecht moet gaan lopen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.