Waarom deze mensen een dag vrij nemen om minister Harbers te overtuigen van minder luchtvaart

© Peter van Thienen
Den Haag - Actievoerders van Stop4deroute trokken vandaag naar Den Haag voor een gesprek met demissionair minister Harbers (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat. Zij willen een nieuwe aanvliegroute voor Schiphol over Utrecht en Gelderland voorkomen. Ze zijn niet alleen bang voor herrie in hun achtertuin: er staat voor hen meer op het spel. “Ik vlieg niet, dus bezoek ik mijn broer in Indonesië niet meer.”
Han van Staveren (63) heeft er zijn fulltime baan van gemaakt, lid zijn van actiegroep Stop4deroute. Hij vindt dat er wordt gegoocheld met normen en dat er elke keer een ontsnappingsroute is naar meer groei voor Schiphol. Daar is hij op tegen. “Ons land is te klein voor zo veel luchtvaart. Het is een bedreiging voor onze leefomgeving”, zegt hij.
Han van Staveren met het spandoek onder zijn arm in de trein naar Den Haag.
Han van Staveren met het spandoek onder zijn arm in de trein naar Den Haag. © RTV Utrecht
Vroeger woonde hij in de buurt van Schiphol, maar door zijn studie en werk woont hij nu dichtbij de uiterwaarden in Elst (gemeente Rhenen). Hij geniet van het groen en de stiltegebieden en gaat het liefst met de trein in Zuid-Europa op vakantie. “Want ik hou niet van vliegen, maar wel van de zon.” Het is jaren geleden dat hij in een vliegtuig stapte, daardoor komt hij niet meer op Curacao, waar hij geboren is. “Destijds kostte een ticket nog 3000 gulden. Nu kan je daar gewoon voor 500 euro inclusief verblijf een week zitten.” Vliegen is te makkelijk geworden, meent hij.
Zijn kinderen, die “helaas” wel vliegen, proberen hem te overtuigen om toch te gaan. “Pap, dat kan toch best.” Maar hij doet het niet. “Ik moet het goede voorbeeld laten zien.”
Ook Peter van Thienen betaalt een prijs voor zijn principes. Zijn broer in Indonesië, die twee kinderen heeft, bezoekt hij niet. Het levert soms discussie op binnen de familie. Maar hij maakt zich grote zorgen over klimaatverandering en kan gewoon niet anders. "De wereld ziet er over 20 of 30 jaar heel anders uit, daar ben ik bang voor. Ik wil niet dat mijn kinderen me dan aankijken en zeggen: waarom heb je niks gedaan?"
Peter van Thienen, Femke van Brussel en Vincent Bijlo
Peter van Thienen, Femke van Brussel en Vincent Bijlo © RTV Utrecht
Daarom gaat hij vandaag mee naar Den Haag. Hij wil niet dat de vierde aanvliegroute er komt omdat het groei van de luchtvaart faciliteert. Elke vijf minuten een vliegtuig over de Utrechtse Heuvelrug, dat is zijn schrikbeeld. Ondertussen vliegt er een vliegtuig over. Maakt dit nou zo veel lawaai? "Als ik in het bos loop, zeker wel", zegt Van Thienen.
Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft weet dat geluidsbeleving voor de ene persoon anders is dan voor de andere. Hij maakt een verschil tussen geluid en lawaai. "Zeker in de drukke omgeving valt het geluid snel weg. Maar lawaai heeft te maken met de hinder beleving. Als je je hier vreselijk over opwind, dan ga je misschien wel van elk vliegtuig wakker worden. Als je vliegtuigfanaat bent vind je het misschien wel fantastisch."

Overlast op een andere plek

Melkert zegt dat het idee van de vierde aanvliegroute juist minder uitstoot is. "Het idee is een directere route naar Schiphol te krijgen zodat er minder lang geluid en minder emissies gegenereerd worden. Maar wel op een andere plek. Afhankelijk van je persoonlijke situatie ga je er minder of meer last van hebben." Van Thienen kan hier niets mee. "Moeten er meer mensen in die gifwolk gaan zitten of moeten we de gifwolk kleiner maken?"
De actiegroep wil de oorzaak van de overlast van vliegtuigen aanpakken, een kleiner Schiphol dus. Bij de minister zijn drie leden welkom, de rest volgt het gesprek in een andere zaal. De actievoerders zijn realistisch: het kabinet is demissionair en het onderwerp is controversieel verklaard. Een beslissing gaat vandaag niet vallen.
Via de livestream kijken ruim 200 mensen mee. Onder meer de hubfunctie van Schiphol en milieueffecten worden besproken. Van Thienen kijkt terug op een prettig besprek. "Er zitten overtuigende elementen in zijn verhaal. Maar waar het om gaat, is hoe je de elementen, de belangen, tegen elkaar afweegt. En dat kwam niet aan bod." Toch gaat hij met een goed gevoel naar huis, zegt hij.
Demissionair minister Harbers had geen tijd voor een reactie. Maar de sprekers hebben er vertrouwen in dat hij ook wat heeft opgestoken van het gesprek. "De minister ging serieus in op onze vragen, fijn dat hij die tijd nam. Wij hebben onze zorgen duidelijk kunnen maken."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.