Waar kunnen eigenaren van Babboe-bakfietsen terecht? Advocatenkantoor kijkt naar schadevergoeding

© Simon Koudijs
Amersfoort - Hoe moet het nu verder voor de eigenaren van de Babboe-bakfietsen? Een advocatenkantoor maakt zich hard voor de gedupeerden en onderzoekt of zij mogelijk een schadevergoeding kunnen krijgen. Een klant noemt dat "voorbarig". Dinsdag wordt meer bekend over een terugroepactie.
Babboe moest op 14 februari de verkoop van zijn bakfietsen stoppen van de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Volgens de overheidsinstelling braken er de afgelopen jaren honderden frames. Ook deed de Amersfoortse fabrikant geen goed onderzoek naar de oorzaken en trof het geen maatregelen tegen de onveilige situatie.
Nu door de NVWA wordt afgeraden de fietsen te gebruiken, onderzoekt het Amsterdamse advocatenbureau Birkway of eigenaren mogelijk een schadevergoeding kunnen krijgen. Of dat haalbaar is, hangt volgens advocaat Quirijn Bongaerts van twee dingen af. "Eerst moeten we kijken hoeveel mensen gedupeerd zijn. Daarna moeten we kijken of er voldoende geld beschikbaar is om er een zaak van te maken."
Maar ben je ook gedupeerd als je fiets niet stuk is gegaan? Bongaerts meent van wel. "Stel je hebt zo'n fiets. Die is zo onveilig, dat -ie midden op de weg, met jou erop en je kinderen erin, kan breken en instort. Durf je dan nog met die fiets de weg op?" Hij wijst er ook op dat het verkopen van de fiets moeilijk zal worden. "Waarschijnlijk is alleen een ijzerhandelaar geïnteresseerd." Het bureau roept gedupeerden op zich te melden via bakfietsclaim.nl.

Nog geen duidelijkheid

Duidelijkheid over de door Babboe aangekondigde terugroepactie is er nog niet. Een woordvoerder van de NVWA zegt daar niet bij betrokken te zijn. "Het is aan Babboe zelf om dit te organiseren en klanten hierover te informeren. Wij gaan alleen opnieuw met het bedrijf in gesprek als de terugroepactie niet van de grond komt."
Een Babboe-eigenaar waar RTV Utrecht eerder mee sprak, zegt niet direct interesse te hebben om zich te melden bij het advocatenbureau. Hij noemt de actie "voorbarig". "Er is nog niets bekend over de terugroepactie. Laten we daar eerst even op wachten. In het verleden verliep de communicatie met Babboe goed."
Slecht nieuws moet je meteen delen
Retaildeskundige Cor Molenaar

Gebrek aan communicatie

Die communicatie blijft nu achter. Babboe-klanten wachten al ruim een week op informatie over de terugroepactie. Zij zullen dinsdag worden geïnformeerd, meldt een woordvoerder van het bedrijf vandaag aan RTV Utrecht. Of klanten hun fietsen moeten terugbrengen voor reparatie of worden gecompenseerd in de vorm van geld, is niet duidelijk.
Volgens retaildeskundige Cor Molenaar kan de communicatie van Babboe beter. Dat er nog steeds geen informatie bekend is over de terugroepactie, is volgens hem funest. "Open, eerlijk en transparant communiceren is heel belangrijk. Slecht nieuws moet je meteen delen. Bovendien moet je gelijk aan je klanten duidelijk maken wat je eraan gaat doen om een probleem op te lossen."
Of Babboe zijn imago in de toekomst kan keren, is de vraag. "Het beeld van het merk is nu slecht, terwijl dat in het verleden juist goed was. Het is moeilijk om die gedachte uit het hoofd van mensen te krijgen. Er zal altijd een bepaalde vorm van argwaan blijven. Mensen zullen minder snel geneigd zijn om een fiets te kopen of willen er niet meer zo veel geld aan uitgeven."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.