Moeten motorcrossers straks definitief hun biezen pakken?

© RTV Utrecht / Dion Balfoort
Utrecht - Zo'n honderd dagen per jaar is de Motorcrossbaan Utrecht open. Maar de vraag is: voor hoelang nog? In de Utrechtse gemeenteraad zijn deze week vragen gesteld. De motorcrossbaan zou namelijk zorgen voor te veel luchtvervuiling en geluidsoverlast, ook zou de ruimte volgens sommigen beter benut kunnen worden.
Op enkele regenbuitjes na is het heerlijk crossweer vandaag op Circuit Lage Weide. Om en om rijden hobby- en serieuze crossers de baan op het Utrechtse industriegebied op. "De actie, de sensatie, de vrijheid, de adrenaline. Leden hebben deze plek nodig om hun hoofd leeg te maken", vertelt voorzitter Herman Reynders.
Moeten motorcrossers straks definitief hun biezen pakken?
Mensen hebben het er niet constant over, maar een enkeling spreekt vandaag toch zijn zorgen uit tegen de voorzitter. "Begint de ellende weer?", zegt een man. Afgelopen week zijn er namelijk – niet voor het eerst – schriftelijke vragen gesteld in de gemeenteraad. "Dit is iets wat zich elke paar jaar herhaalt. En het is jammer dat je als sportvereniging steeds bezig moet zijn of je volgend jaar nog wel bestaat."
Als het aan de Utrechtse fractie van GroenLinks ligt, verdwijnt de motorcrossbaan namelijk uit Utrecht. "Ze veroorzaken veel luchtvervuiling en lawaai. In onze ogen past dit niet bij de leefbare schone stad", zegt GroenLinks-raadslid Rachel Heijne. Samen met collega-raadslid Louise de Vries van Partij voor de Dieren Heijne stuurde ze afgelopen week zes vragen aan de wethouder.
Aan de overkant van het Amsterdam-Rijnkanaal ligt namelijk de wijk Zuilen. Als de wind ongunstig staat, is de motorcrossbaan daar goed te horen. "Het is een probleem. Soms kun je elkaar niet eens verstaan, omdat het geluid tegen gebouwen weerkaatst", vertelt buurtbewoner Lokke Rang.
Al jaren maakt Rang zich samen met anderen van Stichting Milieugroep Zuilen hard voor het verdwijnen van de crossbaan uit de gemeente Utrecht. "Eén motor die hard voorbij scheurt is al vervelend, maar die is zo weg. Als je in een straat woont waar motorclubs de hele dag voorbij komen is dat nog vervelender. Maar hier is het geluid constant. Het is niet handig om een motocrossclub in een stad te hebben"
Voorzitter Reynders weet dat zijn club een hoop geluid met zich meebrengt. "Maar wij houden ons aan wat er is afgesproken. Elke twee jaar verschijnen daar rapporten van. Daarin zie je ook dat wij nog steeds minder geluid produceren dan onze buren."

Muur

Eerder zijn er afspraken tot stand gekomen over een geluidswal die er moet komen. Rang en de twee raadsleden vragen zich af wat er met die plannen gebeurd is, want een muur staat er nog steeds niet. De voorzitter laat weten dat ze hier nog steeds mee bezig zijn: "Ik zou ook willen dat het sneller ging, maar het is een kwestie van financiën."
Er is ook een andere oplossing tegen het harde geluid én de luchtvervuiling, volgens raadslid Heijne: "We vragen van heel veel partijen in de stad om samen te zorgen voor schone lucht. Ik vind het logisch dat we dat ook aan de motorcross vragen."
Dat is volgens Reynders alleen niet zo makkelijk. "Wij hebben hier zelf geen motoren. Iedereen komt met zijn eigen motor en net als dat nog niet iedereen een elektrische auto rijdt, heeft ook maar vijf procent van de motorrijders een elektrische motor. Wij hopen wel dat dit de komende jaren veel meer wordt." Mensen daartoe verplichten zal niet gaat legt de voorzitter uit: "Dan houd ik maar vijftien leden over."
Heijne geeft toe dat ze het niet erg zou vinden als de motorcrossvereniging helemaal zou verdwijnen uit de stad. "De club zit er al lang. Wij zien liever iets anders op deze plek", vertelt ze. Daarom dat er ook gekeken wordt naar alternatieve functies voor het stuk grond zoals tijdelijke woningbouw, circulaire bedrijvigheid, groen en andere recreatie of sport. Voorlopig is er nog niets definitief. Maar mochten dergelijke plannen toch doorgang vinden in de toekomst, dan zal Reynders het daar niet zomaar bij laten zitten.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.