Na jarenlange restauratie wacht de viering van hét Utrechtse icoon: 'Dom is van iedereen'

© ANP
Utrecht - Utrecht krijgt steeds meer te zien van de Domtoren. Na vijf jaar verscholen te zijn geweest achter steigers, moet de restauratie in het najaar zijn afgerond. De stad viert het hele jaar de 'onthulling' van de Dom.
Op 9 november, tijdens de viering van Sint Maarten, is het opleveringsmoment reden voor een feestje. De Domtoren is het feestelijke middelpunt van de viering met nieuwe verlichting, toespraken en muziek van onder meer stadsbeiaardier Malgosia Fiebig.
Dat is niet de enige keer dat de onthulling van de toren gevierd wordt. Met 'De Dom pakt uit' zijn er het hele jaar activiteiten. Zo is er een diner in de Michaelskapel, komt er een pop-up-tatoeagestudio voor speciale Domtoren-tattoos en wordt een traploopwedstrijd gehouden.
Voor alle 33.000 basisschoolleerlingen in de stad zijn er ook activiteiten. "Veel kinderen en nieuwe Utrechters hebben de Dom nog nooit in vol ornaat gezien", zegt Dennis de Vries, wethouder Vastgoed. Hij noemt de restauratie een "meesterwerk van vakmanschap". "Een topteam van beeldhouwers, steenhouwers, schilders en andere experts heeft in de afgelopen vijf jaar, door weer en wind, keihard aan het herstel van de toren gewerkt." De wethouder zal in september een tattoo van de Dom laten zetten in de pop-up-tatoeagestudio.

'Van top tot teen'

De restauratie begon in 2019 tot en heeft ervoor gezorgd dat de Domtoren zonder groot onderhoud weer vijftig jaar mee kan. Zo is de toren volledig schoongemaakt en zijn bijna 10.000 stenen beoordeeld of deze aan vervanging toe zijn.
Volgens de gemeente was het moeilijkste restauratiewerk nodig aan de lantaarn. "Daar zijn veel stenen en beeldhouwwerk uit de bouwtijd van de Domtoren, nu bijna 700 jaar geleden, aanwezig. Ook het glas-in-loodwerk in de Egmond- en Michaelskapel is schoongemaakt en bovendien een stuk kleurrijker dan het voor de restauratie was", schrijft de gemeente. Bij een eerdere restauratie werden de vensters bewust donker gemaakt met meerdere lagen glas over elkaar. "Dat wordt nu weer teruggebracht naar één laag glas, zodat de verschillende kleuren zichtbaar worden en licht door de vensters kan schijnen", aldus de gemeente.
"Net als elke Utrechter kijk ik reikhalzend uit naar het moment dat het icoon van stad weer van top tot teen te bewonderen is", zegt Cor Jansen, directeur-bestuurder van Utrecht Marketing. ‘"Dit moment moet gevierd worden en dat doen we de komende maanden dan ook voor én met de stad. Want de Domtoren is van iedereen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.