Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig

HARMELEN - Het spoor bij Harmelen is vijftig jaar na de grootste treinramp van Nederland nog steeds onveilig. Dat zegt prof. mr. Pieter van Vollenhoven, tot vorig jaar voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Zondag onthult hij een monument dat herinnert aan het ongeluk in Harmelen op 8 januari 1962. Toen een machinist een rood sein negeerde botsten in de dichte mist twee treinen op elkaar. Daarbij kwamen 93 mensen om het leven en raakten 52 mensen gewond.

VEILIGHEIDSSYSTEMEN

Het ongeluk leidde tot nieuwe veiligheidssystemen, maar die voldoen volgens Van Vollenhoven inmiddels niet meer. Hij zegt dat het vangnet dat na de ramp in heel Nederland werd gebouwd zwaar verouderd is en noemt dat in een documentaire van RTV Utrecht schokkend.
Het is tegenwoordig veel drukker op het spoor en de treinen rijden harder. In 1988 is besloten om een nieuw systeem in te voeren. Van Vollenhoven zegt dat dat inmiddels bijna 25 jaar later nog altijd op zich wachten, omdat Nederland meedoet aan de invoering van een Europees systeem. Dat is al diverse malen uitgesteld.

ONAANVAARDBAAR

Van Vollenhoven noemt het onaanvaardbaar dat Prorail, verantwoordelijk voor de veiligheid op het spoor, geen actie onderneemt en naar de minister stapt. Hij vreest dat er eerst een nieuw ongeluk moet gebeuren, met een daaropvolgend veiligheidsonderzoek, om de zaak in beweging te krijgen. Prorail wil vooralsnog niet reageren op de uitlatingen van Van Vollenhoven.

DOCUMENTAIRE

RTV Utrecht zendt zondag een documentaire uit over het drama bij Harmelen. Daarin spreekt programmamaker Erwin Raasveld onder meer met overlevenden, nabestaanden en mensen die indertijd hulp hebben verleend.


"Veiligheidssystemen rond spoor zwaar verouderd"

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.