Geuren in trek bij bedrijfsleven

AMERSFOORT - De belangstelling voor de Amersfoortse geurontwikkelaar Senta groeit flink. Het bedrijfsleven ziet steeds meer het nut in van geuren. Een flinke groep ondernemingen test nu het effect van geurzuilen op plekken waar veel mensen komen. ING Bank heeft in tachtig filialen een geur geïntroduceerd, die betrouwbaarheid, warmte en transparantie moeten uitdragen. Het zou een extra goede uitwerking hebben op mannen en ontevreden klanten. Al met al kost dit ING jaarlijks zo'n 1000 euro per kantoor. Volgens projectmanager Jeanine Verbeek van Senta heeft geur effect op het welbevinden van mensen, maar zijn resultaten moeilijk te meten. Verbeek denkt dat de invloed van geuren vaak wordt onderschat. "Bij een bakker ruikt het naar brood. Dat vinden mensen lekker. Maar in een goedkope kledingzaak hangt soms die specifieke kledinglucht. Daar valt dus wat aan te doen. Het hoeft niet eens speciaal een geurzuil te zijn. Soms is voor een kleine ruimte een gewone luchtverfrisser al genoeg." De belangstelling voor geuren is in Nederland ongeveer tien jaar geleden begonnen en groeit nu harder dan ooit. De trend is komen overwaaien uit de Verenigde Staten en Japan, waar het geurwapen op grote schaal wordt ingezet in winkels en op kantoren.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.