'Overeenkomst over koop Stadskantoor Utrecht'

UTRECHT - De gemeente Utrecht heeft een overeenkomst gesloten met NS Poort over de koop van het Stadskantoor, dat momenteel wordt gebouwd aan het Jaarbeursplein. Dat zeggen ingewijden. Dinsdag praat de commissie Stad en Ruimte van de gemeenteraad in een geheime zitting over de inhoud.
Donderdag volgt naar verwachting de goedkeuring van de raad en zal ook de Raad van Commissarissen van de NS zijn fiat geven voor de verkoop. De gemeenteraad had de onderhandelingen met de NS al in 2011 goedgekeurd.
Het Stadskantoor wordt in opdracht van de gemeente ontwikkeld door de vastgoedtak van de NS. Destijds stonden weinig geschikte panden leeg en een bestaand gebouw betrekken zou ook heel veel geld kosten, schreef het college vorige maand in antwoord op raadsvragen van de ChristenUnie.
Met NS Poort was al in 2005 een huurcontract afgesloten voor de duur van 25 jaar. De huurwaarde is ongeveer 11 miljoen euro per jaar. In totaal zou de gemeente in 25 jaar dus 275 miljoen euro voor het gebruik van het pand moeten betalen.
In 2011 bleek dat de gemeente waarschijnlijk goedkoper af zou zijn, als de Domstad het pand zou kopen. Onder meer omdat de prijzen van vastgoed de afgelopen jaren flink zijn gedaald. De gemeente denkt ook dat een deel van het nieuwe gebouw kan worden verhuurd aan instellingen waarmee de gemeente nu veel samenwerkt.

KANTOORMARKT

Het Stadskantoor is inmiddels omstreden, omdat de gemeente daarvoor vijftien andere panden gaat verlaten. De meeste contracten zijn al opgezegd. Dertien daarvan zijn huurpanden en die komen gezien de economische crisis waarschijnlijk leeg te staan.
Onder meer de ChristenUnie dringt er bij de gemeente op aan om goede plannen te maken voor die panden. B&W heeft aangegeven dat dat de verantwoordelijkheid is van de verhuurders zelf. Wel werkt de gemeente samen met de eigenaar van de Neudeflat om de toren geschikt te maken voor de game-industrie. Voor het gebied rond de Ravellaan wordt een nieuw plan gemaakt.
Afzien van huur of koop van het Stadskantoor zal volgens B&W vele tientallen miljoenen euro's kosten aan schadeclaims en aan allerlei aankopen die al gedaan zijn voor het nieuwe pand.
Het Stadskantoor moet in 2014 klaar zijn. Dan zullen er 2500 werkplekken zijn voor de 3000 ambtenaren die de gemeente in dienst heeft. Ook alle balies van de gemeente komen dan bij elkaar.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.