Gemengde reacties op plan om vieze auto's te weren

UTRECHT - In de Utrechtse gemeenteraad wordt gemengd gereageerd op een plan van de gemeente Utrecht om vanaf 2015 vieze auto's uit het centrum van de stad te weren. In de ogen van het stadsbestuur zijn dat dieselauto's van 8 jaar of ouder en benzinewagens die minimaal 12 jaar oud zijn.
De VVD in Utrecht is "zeer onaangenaam verrast" door het voornemen van de gemeente om oude auto's in de binnenstad te verbieden. Verkeerswoordvoerder Buunk noemt het voorstel een "proefballonnetje van een links college dat zo snel mogelijk moeten worden doorgeprikt." Volgens de VVD worden Utrechters met goed onderhouden oudere auto's geslachtofferd voor een maatregel die uiteindelijk weinig uit zal halen. Buunk: "In Amsterdam hebben ze het geprobeerd, maar daar was het verzet groot. Wij zullen er ook alles aandoen om dit tegen te houden."
Bram Fokke van D66 vindt dat de manier waarop de gemeente donderdag het plan presenteerde veel te snel gaat. Fokke wil dat ook gekeken wordt naar alternatieven om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Dick Hoek van oppositiepartij CDA vraagt zich af of het plan veel oplevert. Hij ziet meer heil in het uitbreiden van de milieuzone voor vrachtwagens: "In Oog en Al is dat op basis van vrijwilligheid al gedaan en dat leverde twintig procent minder uitstoot op.'' Volgens Hoek zou zo'n uitbreiding wel in overleg met de Kamer van Koophandel en ondernemers moeten gebeuren.
Vincent Oldenborg van eenmansfractie Leefbaar Utrecht is voor: "Het had al veel eerder gemoeten. Ik vind het in principe een goed plan want oude auto's zijn nu eenmaal vervuilender dan nieuwe. In Duitsland is het jaren geleden al ingevoerd en als we kijken naar de luchtkwaliteit in onze stad dan kunnen we er gewoon niet omheen."
Gerry Nalis van de PvdA wil het plan eerst bestuderen alvorens een oordeel te vellen maar is op zich voor maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Vieze vrachtwagens mogen al sinds 2007 de zogenaamde milieuzone in de Utrechtse binnenstad niet meer in. De gemeente wil die zone nu ook tot verboden gebied verklaren voor vervuilende personenauto's. In 2013 zouden bestelbusjes die op diesel rijden al geweerd worden. Bestuurders die dan toch met hun vieze auto de milieuzone inrijden, kunnen een boete verwachten. De gemeente wil dit controleren met scanauto's die kentekens herkennen.
Voor zo'n 750 mensen die in de milieuzone wonen en een vieze auto hebben, wil de gemeente een overgangsregeling creëren. Hoe het verbod eruit komt te zien voor mensen die in de stad werken, wist wethouder Lintmeijer van Verkeer vanochtend nog niet.
Utrecht dreigt al langere tijd om Europese afspraken over de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad niet te halen. Als voor 2015 de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide niet worden gehaald kan de Europese commisssie bouwprojecten verbieden en boetes opleggen.

Wethouder Lintmeijer over het verbod op vieze auto's
Oude auto's moeten binnenstad Utrecht uit

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.