Stichtse Vecht: Plan 130 km/u deugt niet

STICHTSE VECHT - Stichtse Vecht legt zich niet neer bij het plan om 130 gaan rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. De gemeente wil zo snel mogelijk aan tafel met minister Schultz van Haegen, om haar te wijzen op afspraken uit 2006. Ook omwonenden van de snelweg zijn geschrokken en bezorgd.
Wethouder Pieter de Groene (D66) reageert uiterst verbaasd op mediaberichten dat de minister toe wil staan dat automobilisten tussen Maarssen en Vinkeveen 's avonds en 's nachts harder mogen rijden. Volgens hem heeft het ministerie onlangs nog bevestigd dat de maximumsnelheid 100 kilometer per uur blijft, zoals het kabinet bij de verbreding van de A2 had afgesproken. Die afspraken moesten voorkomen dat luchtvervuiling en geluidsoverlast de normen zouden overschrijden.

SCHERMEN

Over het nieuwe voorstel van de minister is nog geen overleg met de betrokken gemeentes geweest, zegt De Groene. Hij las in de media dat ze de bijbehorende milieumaatregelen naar zijn oordeel nogal licht opvat.
"De minister heeft aan de Kamer aangegeven dat om harder te kunnen rijden schermen nodig zijn voor de luchtkwaliteit. Als ik dan nu lees dat ze het alleen maar heeft over een klein stukje bij Breukelen, dan begrijp ik daar helemaal niets van. Ook de dorpen Nieuwer ter Aa en Loenersloot liggen volledig onbeschermd langs de snelweg."
"Bovendien," voegt De Groene toe, "moet je je afvragen of je in het Groene Hart überhaupt wel schermen wilt plaatsen. Je krijgt dan een weg tussen twee muren. Wat blijft er voor de automobilisten en de omwonenden dan nog over van het open karakter van het Groene Hart?"

VERKIEZINGSRETORIEK

Dat de minister nu onder de maximumsnelheid uit wil, lijkt volgens De Groene op verkiezingsretoriek en dat irriteert hem. "Ik houd er niet van wanneer er ineens een hoop commotie ontstaat over zaken die al lang afgekaart waren," zegt de wethouder.
Het A2-traject langs Stichtse Vecht staat op dit moment volop in de belangstelling, omdat daar maandag trajectcontrole wordt ingeschakeld. Wat de gemeente betreft staat de afspraak echter nog gewoon overeind en blijft 100 kilometer per uur de maximumsnelheid.

REACTIES POLITIEKE PARTIJEN

De oppositiepartijen in de Tweede Kamer zien ook wel een verband tussen de snelheidsverhoging op de A2 en de verkiezingen van 12 september. De coalitie VVD en CDA staat achter het voorstel van Schultz. De meeste oppositiepartijen zoals SP, PvdA en D66 zijn niet principieel tegen een verhoging van de snelheid naar 130 kilometer per uur, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Attje Kuiken van de PvdA wil eerst een "fatsoenlijk plan" zien van de minister en "geen verkiezingsretoriek". Bovendien heeft 130 voor haar partij geen prioriteit in deze economische crisis.
Kees Verhoeven van D66 spreekt van een "halve hap-snap-oplossing". Maar mocht de bewindsvrouw uiteindelijk met een goed onderbouwd plan komen dan zullen we niet tegen stemmen, aldus Verhoeven.
"Geen briljant plan", oordeelt Paulus Jansen van de Socialistische Partij. Hij ziet vooral een "verkiezingsplan". Jansen denkt dat plankgas naar 130 op de A2 meer vervuiling zal opleveren.
GroenLinks vindt het besluit van Schultz "onverantwoord" en vreest dat het resulteert in meer luchtvervuiling, geluidsoverlast en ongelukken. En het levert bovendien slechts een paar minuten tijdswinst op, aldus Niels van den Berge die kandidaatlid voor de Tweede Kamer van GroenLinks is. "Een verkiezingsstunt over de rug van omwonenden", is zijn conclusie.
De PVV neemt juist het tegenovergestelde standpunt in. Die wil juist dat het dag en nacht mogelijk wordt om 130 op de A2 te rijden en waar mogelijk 140.

Omwonenden A2 schrikken van plan minister Schultz
Maarssenaren blijven strijden tegen 130 km/u op A2

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.