Ombudsman kritisch over informatie op sociale media

UTRECHT - Sociale media als Twitter, Facebook en Hyves maken het in crisissituaties steeds moeilijker voor mensen om betrouwbare informatie te krijgen. Dat is de les die de nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer heeft getrokken uit het boek over de Utrechtse asbestaffaire dat morgen verschijnt.
Van berichten op sites als Twitter is erg moeilijk te controleren of ze kloppen terwijl mensen op crisismomenten juist zitten te springen om informatie.
De mensen in Kanaleneiland die deze zomer halsoverkop hun huis uit moesten omdat er asbest was vrijgekomen, klaagden vooral over de slechte informatie van de gemeente en woningcorporatie.
De ombudsman zegt dat de uitblijvende informatie en geruchten wantrouwen veroorzaakten bij de bewoners en dat het nu, bijna vijf maanden later, nog steeds niet is gelukt dat wantrouwen weg te nemen.
Behalve het boek verschijnt komende week ook een onderzoeksrapport van een onafhankelijke commissie over de asbestaffaire in Kanaleneiland.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.