'Geen kerstpakket funest voor motivatie'

BREUKELEN - Bezuinigen door het kerstpakket te schrappen, is zeer slecht voor de motivatie van werknemers. Dat stelt Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Business Universiteit Nyenrode in Breukelen. Hij deed onderzoek naar het geven van cadeaus.
"Hoe klein ook, het is beter wel iets te doen en de werknemer waardering te geven voor zijn inzet van het afgelopen jaar", aldus de hoogleraar. Volgens Robben heeft dat te maken met de relatie tussen werknemer en werkgever. "De werknemer ziet die relatie anders dan de werkgever. De werknemer heeft een zogenoemde sociale relatie. De werkgever bekijkt het zakelijker, die heeft een zogenoemde economische relatie."
Volgens Robben verwacht de werknemer juist in deze tijd (december en economische malaise) dat zijn werkgever voor hem of haar zorgt. Doet hij dat niet, dan zal een werknemer geneigd zijn eerder op zijn strepen te gaan staan. Hij of zij interpreteert dat als "we hebben
het niet goed gedaan". Het gevolg is volgens Robben dat werknemers zelf ook economisch gaan kijken en eerder denken "om vijf uur ga ik naar huis, en geen minuut later".
het niet goed gedaan". Het gevolg is volgens Robben dat werknemers zelf ook economisch gaan kijken en eerder denken "om vijf uur ga ik naar huis, en geen minuut later".
Uit het onderzoek van Robben komt naar voren dat een baas vooral kijkt naar wat er financieel mogelijk is. De ontvanger kijkt vooral welke moeite er gedaan is, welke fysieke inspanning het cadeau heeft gekost en of het cadeau bij hem/haar past. Veel managers lijken dat aspect te vergeten, stelt Robben. "Het lijkt rationeel om in deze tijd te bezuinigen op dit soort extra's, maar het werkt averechts."