RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Persbericht: Pronken en Ploeteren aan de Vecht

Op Hemelvaartsdag (17 mei) zendt RTV Utrecht de documentaire Pronken en Ploeteren aan de Vecht uit. De Vechtstreek spreekt nog steeds tot de verbeelding. Pronken en Ploeteren aan de Vecht brengt de buitenplaatsen Gunterstein in Breukelen, VreedenHoff in Nieuwersluis en 'Huize Daelwijck' in de Utrechtse wijk Zuilen in beeld.

In de 17e en 18e eeuw ontstond aan de oevers van de Vecht een aaneenschakeling van grotere en kleinere buitenplaatsen, met prachtige sier- en moestuinen. De Vechtstreek werd in deze periode een internationale ‘showroom’ voor tuin en landschap.
In Pronken en Ploeteren aan de Vecht vertellen bewoners en tuinbazen van buitenplaatsen over hun tuin(park) en wat die voor hen betekent. Zij vertellen over de lusten en de lasten. De voortdurende spanning daartussen, tussen het pronken en het ploeteren, is een terugkerend thema in de documentaire.

Pronken en Ploeteren aan de Vecht is een documentaire van Stichting Groene Parels en is geproduceerd door De Familie. Deze productie is mede mogelijk gemaakt door: Stimuleringsfonds voor Architectuur (Regeling Projectsubsidies Belvedere), Provincie Utrecht (Agenda Vitaal Platteland en Regeling Utrechtse Schatkamer), SNS Reaal Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fentener van Vlissingen Fonds (SHV), J.E. Jurriaanse Stichting en het K.F. Hein Fonds.

Pronken en Ploeteren aan de Vecht is op 17 mei vanaf 07.00 uur te zien op RTV Utrecht. Daarna ieder uur opnieuw.
RTV Utrecht is de omroep voor de stad en provincie Utrecht.

Eerder verschenen persberichten:
- De Week van de Sixties bij Radio M Utrecht