RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht


Jaap Huibers


Bramen …een zeer gezonde lekkernij, vol vitamine A/Caroteen.


Goedemorgen luisteraars,

In de ‘grote vakantie’ waren we als kinderen altijd wel op zoek naar die overheerlijke bramen. Eind juli, begin augustus zijn ze in het wild, dikwijls royaal aanwezig.

Al plukkend, lekker snoepend van die zoete bramen…. Hmmm….,heerlijk. En dan een emmertje geplukte bramen mee naar huis, waar moeder er bramenjam van maakte.

We weten allemaal, dat fruit en vruchten een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan onze gezondheid..

Ze bevatten immers veel waardevolle stoffen, zoals, kalium, magnesium, kalk, vit. C en vit. A ( o.a. als caroteen).

Als je kijkt naar de gehalten van deze stoffen, zoals ze in bramen aanwezig zijn, dan valt iets bijzonders op.

Bramen bevatten een royale hoeveelheid Kalium, een mineraal dat heel zinvol is voor o.a. de spieren. Maar, wat unieker is:

Bramen bevatten van alle Hollands fruit en vruchten het hoogste gehalte aan (pro ) vitamine A : 130 microgram per ons bramen.

Ter vergelijking: in appels zit 4 microgram vit. A en in peren 0 microgram.

Vit. A is van wezenlijk belang voor het goed functioneren van ons lichaam. Vit A  is vooral aanwezig in melk, kaas, vette vis, eieren, en vlees, met name lever.

In bepaalde groenten en fruit is vit. A  aanwezig als ‘pro’ vit. A, of wel, caroteen, dat in de darmwand wordt omgezet in Vit. A en vervolgens wordt opgeslagen in de lever.

Vit.  A is van groot belang voor het netvlies van de ogen.

Bij een tekort aan vit. A  treedt dikwijls die z.g. ‘nacht- of schermerblindheid’ op, doordat de kwaliteit van de lichtgevoelige pigmenten en kegeltjes in het netvlies verslechtert.

Het aardige is, dat de officiële, wetenschappelijke naam van vit. A is afgeleid van de naam van netvlies van het oog. Medisch wordt het netvlies de ‘retina’ genoemd en vit. A wordt officieel ‘retinol’ genoemd.

Vit. A speelt ook een belangrijke rol in ons afweersysteem. Zelfs door  lichte tekorten aan vit. A ontstaat dikwijls een verhoogde vatbaarheid voor infecties.

En tijdens de zwangerschap zijn de aanstaande moeder en het kind zeer gebaat bij voldoende aanwezigheid van vit. A of caroteen. Het is een onmisbare stof voor de ontwikkeling van de placenta van de moeder, de groei van het embryo en de botvorming.

Ook het skelet en het gebit zijn, qua vorming en ontwikkeling, afhankelijk van voldoende vit. A tijdens de zwangerschap en de eerste levensperiode.

Kortom, vit. A is beslist enige aandacht waard, omdat we er nogal eens net iets te weinig van binnenkrijgen, zeker gezien de moderne voedingsgewoonten.

Nu kun je wel iedere dag een capsule bèta-caroteen gaan slikken om het vit. A niveau wat op te krikken, maar….

Wat is nu heerlijker, om in de vrije natuur bramen te zoeken en ervan te snoepen, bramen die van alle vruchten het hoogste gehalte aan vit. A equivalenten bevat?

Een paar weken geleden zag ik een bevriende, nog helemaal ouderwetse boer uit Langbroek door de wilgen en essen stopen struinen.

Bramen groeien daar dikwijls zeer weelderig…

Met het bramen sap nog langs de mond lopend, riep hij:

Jaap, jongen kijk toch eens hoe heerlijk het is. Ze zijn vroeg rijp dit jaar , en honingzoet. Ik kan er iedere ochtend vroeg wel een half pondje van wegsnoepen. En dat is alle rust…..

Met glunder ogen die bijna licht uitstraalden stopte hij die daadwerkelijke ‘schatten uit de natuur’ in zijn mond…

Luisteraars, graag weer tot de volgende week.

Copyright, 11-08-2019, Jaap Huibers


Eerder verschenen Jaap Huibers:

- Donkere herfstdagen, vit. D en de stralende kracht van Goud
- Lavendel, slapeloosheid en het vegetatief zenuwstelsel.
- Malrove (Marrubium vulgare), bronchitis, bitterstoffen en anorexia.
- De gezondheid van Moeder Aarde is ook Uw gezondheid!!
- Mosterdpleisters bij pijnlijke gewrichten en spierpijnen.
- Nieuw schooljaar, gespannenheid: valeriaan en melisse geeft rust.
- Een weekje aan zee…., astma, eczeem en jodium
- Appelmoes, pectine en de opname van voedingsstoffen.
- Cichorei, Brussels lof en een gezonde lever.