2018: de Stint, van handige kar naar levensgevaarlijk voertuig

© Caspar Huurdeman
BILTHOVEN/HUIS TER HEIDE - De Stint uit Bilthoven. Tot donderdag 20 september kennen nog niet zo heel veel mensen de naam van deze elektrische bakfiets. Daar komt snel verandering als zich een afschuwelijk drama voltrekt in het Brabantse Oss.
Een begeleidster rijdt die ochtend met een groep kinderen in de Stint van de voorschoolse opvang naar school. Ze verliest de controle over de kar bij een overweg en de Stint wordt gegrepen door een intercity. Vier kinderen komen om het leven. Onder hen zijn twee zusjes. Een derde zusje én de bestuurster raken zwaargewond.
Fabrikant Edwin Renzen uit Huis ter Heide hoort van het ongeluk. Hij heeft in eerste instantie niet door dat het is gebeurd met 'zijn' Stint.
Dodelijk ongeluk met Stint - 20 september 2018

HET ONSTAAN VAN DE STINT

Renzen zit met zijn bedrijf in Bilthoven en heeft meer dan drieduizend bakfietsen in Nederland rijden. De elektrische kar is een uitvinding die het vervoer van kinderen simpeler en veiliger moet maken. 
Ik dacht: dit moet slimmer en efficiënter kunnen. Zo is de Stint geboren.
Stint-fabrikant Edwin Renzen
Renzen doet belangrijke ervaring op als hij voor zorgorganisatie Reinaerde werkt. Daar bedenkt hij een manier om rolstoelen op een slimme manier te vervoeren met bussen. Renzen wordt vervolgens benaderd door kinderdagverblijven die ook met een vervoersprobleem zitten. "Ik dacht: dit moet slimmer en efficiënter kunnen", vertelt hij. "Zo is de Stint geboren. Het moest kinderdagverblijven juist helpen."
Maar alles is anders na het fatale ongeluk: in no-time is de Stint niets meer waard, want minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bedenkt zich geen moment. Omdat niet met zekerheid gesteld kan worden dat de Stint veilig is, haalt ze hem van de weg.
Agenten kwamen me waarschuwen dat ik niet naar de herdenking in Oss moest gaan.
Stint-fabrikant Edwin Renzen

VERANTWOORDELIJK

Renzen vertelt daarna aan RTV Utrecht dat er op dat moment enorm veel op hem afkwam. "Het woord 'Stint' kreeg ineens een negatieve lading. Ik was bang dat ik verantwoordelijk werd gehouden voor de dood van vier kinderen."
Er staat zelfs politie voor zijn deur. "Ik was bang dat ik gearresteerd werd, maar de agenten kwamen me waarschuwen dat ik niet naar de herdenking in Oss moest gaan. Het ongeluk zorgde voor veel emoties in het dorp en ze konden niet inschatten wat voor reactie mijn bezoek zou losmaken."
Stint-fabrikant Edwin Renzen
Stint-fabrikant Edwin Renzen © ANP

ONDERZOEK

Het onderzoek naar de Stint wordt in gang gezet. Al gauw ontstaat onduidelijkheid over het vervoersmiddel. Is er wel heldere wetgeving bedacht voor de Stint? En wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de veiligheid van de elektrische kar?
Volgens RTL Nieuws hebben de Inspectie voor Leefbaarheid en Transport en minister Cora van Nieuwenhuizen steken laten vallen. De Stint is in 2011 toegelaten op de weg, maar daarna heeft niemand er meer naar omgekeken. De fabrikant heeft daardoor wijzigingen kunnen aanbrengen, zonder dat gecontroleerd is of die aanpassingen wel veilig zijn.

GEEN INKOMSTEN

Nu de Stint van de weg is verbannen, heeft de fabrikant geen inkomsten meer. Renzen ziet geen andere oplossing dan faillissement aanvragen voor zijn bedrijf.
In zijn huis in Huis ter Heide hangt een schilderij aan de muur, met twintig vrolijk lachende medewerkers. "Dit is een teamfoto gemaakt tijdens een bedrijfsuitje", vertelt Renzen. De medewerkers hebben op dat moment nog geen idee wat hen te wachten staat.
RTV Utrecht bezoekt ook een Stint-loods in Putten. Honderden bakfietsen in vrolijke kleuren, staan er verloren bij. Acht jonge medewerkers hebben er een biertje bij gepakt. Ze kijken een beetje beduusd om zich heen. "We hebben nog geen idee wat er gaat gebeuren. Misschien staat morgen de curator op de stoep en kunnen we het pand niet meer in. Ik heb ook nog geen flauw idee wat voor werk ik nu moet doen", vertelt een van hen.
Honderden Stints in een loods in Putten.
Honderden Stints in een loods in Putten. © RTV Utrecht / Anita Sara Nederlof

PROBLEMEN KINDERDAGVERBLIJVEN

Niet alleen de Stint-fabrikant komt in de problemen. Ook kinderdagverblijven merken hoe afhankelijk ze zijn van het vervoersmiddel. Ze moeten alternatieven bedenken om de kinderen van en naar school te vervoeren.
We hebben veel sympathie voor dit bedrijf.
Kinderdagverblijf Topkids
Een kinderopvangorganisatie uit Almere spant een rechtszaak aan. De fabrikant krijgt steun van honderden kinderdagverblijven, tijdens het kort geding in de Rechtbank in Utrecht. Ze willen dat de Stint de weg weer op mag.
"We hebben veel sympathie voor dit bedrijf", vertelt Mirella Saffrie van kinderdagverblijf Topkids uit Soest. "Het zijn allemaal jonge jongens, die hier in no-time op de stoep stonden als we een reparatie nodig hadden. We zijn dan ook niet van plan om een claim in te dienen. Dit verhaal kent alleen maar verliezers."
Kinderopvang moet het ineens doen zonder Stint
In de schuur van TopKids staan zes Stints, waarvoor het kinderdagverblijf 7.000 euro per stuk heeft neergelegd. Saffrie: "We hebben onderzoek gedaan onder de ouders: 88 procent is niet tegen deze bolderkar". Ondertussen rijdt een wit bestelbusje de stoep op, het alternatief voor de Stint. "Onhandig", zegt Saffrie.
Maar de kinderdagverblijven weten de rechter niet te overtuigen. Hij wil het technisch onderzoek afwachten naar de veiligheid van de kar. Er zijn twijfels over de werking van de remmen. Daarom bepaalt de rechtbank dat het verbod voorlopig van kracht blijft.

STEUN

De zaak maakt een hoop los. De fabrikant krijgt steun uit alle hoeken. "Het harde werken en het feit dat we altijd klaarstaan voor onze klanten beloont zich", vertelt Renzen, zichtbaar ontroerd. "Ik merk dat we een airbag aan steun om ons heen hebben gecreëerd."
Ook belangenorganisatie voor de kinderopvangbranche BOinK laat van zich horen. In de uitzending van U Vandaag vertelt Gjalt Jellesma dat hij niet eerder ernstige incidenten heeft meegemaakt met de Stint en dat dit vervoersmiddel juist veel problemen wegneemt voor kinderdagverblijven.
"Lopen en fietsen met kinderen is geen optie, dat is pas écht levensgevaarlijk. Ze moeten die weg over, ze moeten een bepaalde route afleggen en kinderopvangcentra zijn zich ook erg bewust van die verantwoordelijkheid", vertelt Jellesma.

FAILLISSEMENT INGETROKKEN

Minister Cora van Nieuwenhuizen beseft dat het verbod een grote impact heeft. Ze laat doorschemeren dat ze verwacht dat de Stint met een paar aanpassingen wellicht in de toekomst de weg weer op kan. Dit nieuws zorgt ervoor dat Renzen zijn faillissementsaanvraag intrekt. Hij heeft weer hoop gekregen en richt zijn pijlen op het voorjaar: dan mag de Stint met aanpassingen vast de weg weer op.
Op de achtergrond denkt de fabrikant na over hoe hij dit financieel voor elkaar krijgt. "Er zijn verschillende partijen die aan hebben gegeven te willen helpen. Maar ik ben nog met niemand in zee gegaan", laat hij weten.

2019

Voor Renzen komt er dus een spannend jaar aan. Het onderzoek naar de bewuste Stint die betrokken was bij het ongeluk loopt nog. Wel is TNO inmiddels naar buiten gekomen met het bericht dat er een hoop niet klopt aan het voertuig. De problemen zitten vooral in het remsysteem en het handvat waarmee gas wordt gegeven.
Ze stonden onaangekondigd met tien man voor mijn deur.
Stint-fabrikant Edwin Renzen
Het Openbaar Ministerie zoekt uit of Renzen schuld heeft. Half december wordt zijn administratie in beslag genomen. Waarom het op dat moment gebeurt, terwijl het onderzoek al twee maanden loopt, is onduidelijk. De inval maakt veel indruk op Renzen. "Ze stonden onaangekondigd met tien man voor mijn deur", vertelt de ondernemer, die Nederland er graag van wil overtuigen dat hij zijn zaak met goede bedoelingen heeft gerund. Hij heeft inmiddels ook strafrechtadvocaten in de arm genomen.
Het Openbaar Ministerie wil nog niets over de zaak kwijt en de kans is groot dat ook de politiek onder de loep genomen wordt. Echte regelgeving is niet bedacht voor het bijzondere voertuig en controle was er ook niet. Het is afwachten voor Renzen, zijn medewerkers én de kinderverblijven. Wellicht gaat de Stint over een half jaar weer de weg op. Met betere remmen, een slimmer gaspedaal en een minder krachtige motor.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.