Peter Schep heeft droombaan bij wielerploeg EF: "Zo snel had ik ook niet kunnen bedenken"

© Orange Pictures
AMERSFOORT/LOPIK - Jarenlang was hij de grote man achter de successen van de Nederlandse baanwielrenners. In 2018 regende het onder zijn leiding medailles op het WK baanwielrennen in Apeldoorn. Toch besloot Peter Schep uit Lopik te stoppen als bondscoach en aan de slag te gaan bij EF Education First, een Amerikaanse wielerploeg van het hoogste niveau. "De werkzaamheden zijn heel passend, dit is altijd een droom geweest", zegt de 'Performance Manager' tegen RTV Utrecht.

BEKRONING

Het was de kers op de taart in het laatste jaar van Schep als bondscoach: de vele medailles op het WK baan in eigen land met onder meer Kirsten Wild, Annemiek van Vleuten en Schalkwijker Jan-Willem van Schip. "Dat was echt een bekroning voor de inzet die er vanuit de renners en de mensen eromheen geweest is. Mensen hebben het er nu nog over, dat is echt fantastisch", blikt Schep terug.
Mensen hebben het er nu nog over, dat is echt fantastisch!
Peter Schep over het WK baanwielrennen in Apeldoorn
Toch had hij gehoopt zijn deel van de baanploeg beter achter te laten bij zijn vertrek. "Ik had er beter in moeten slagen om de groep in de breedte sterker te krijgen, ook van onderen. Ik neem mij dat niet kwalijk, maar ik denk wel: potverdorie, er zijn zoveel talenten die graag de baan en de weg combineren... Waarom is dat niet helemaal los gekomen? Zelfs nu ik een stapje erbuiten sta, zou ik het heel mooi vinden als jonge renners dat gaan doen."

COMBINATIE WEG EN BAAN

Maar waarom is dat dan niet losgekomen onder de vleugels van Schep? "Het is een puzzel, want als het één stukje was dan hadden we dat allang gevonden. Het is een combinatie van verschillende dingen. Eén daarvan zal zijn dat in de omgeving van renners gezegd wordt dat je heel vroeg een keuze moet maken."
"Dat kan ik bestrijden", gaat Schep door, "want er zijn genoeg renners die nu in de Tour de France rond fietsen, uit Nederland en daarbuiten, die een aantal jaar op de baan hebben gefietst. Die basis van de combinatie is heel goed. Renners die het van hun snelheid moeten hebben, die hebben absoluut voordeel van de baan. Alleen de praktijk om een wedstrijdprogramma op de baan te combineren met de weg, dat is nog een uitdaging."
Peter Schep met Annemiek van Vleuten
Peter Schep met Annemiek van Vleuten © Pridex Media/Tim Buitenhuis
De mogelijkheden binnen de wielerunie KNWU zijn er, maar het beeld dat er is van baanwielrennen klopt niet altijd, vindt Schep. "Je moet er alles aan doen om het naar buiten toe goed te vertellen. Het moet er ook goed uitzien, inclusief de voorbeelden die er zijn. Dan moeten er jongens en meiden zijn die er mogelijkheden in zien."
De kans en het type werk dat ik nu kan doen, daar heb ik altijd van gedroomd. Nu is het meer geconcentreerd op de dingen die ik echt leuk vind.
Peter Schep over de reden van zijn overstap

KNWU

Afgelopen oktober maakte de inwoner van Amersfoort bekend op te stappen bij de KNWU. Dat was in een periode dat de bond ook een bondscoach voor de wegwielrenners en de baansprinters zocht. "Ze reageerden met alle begrip. Het had voor mij persoonlijk niets met de KNWU te maken. Ik heb er vijf jaar lang met plezier gewerkt, tot de laatste dag. De kans en het type werk dat ik nu kan doen, daar heb ik altijd van gedroomd. Nu is het meer geconcentreerd op de dingen die ik echt leuk vind. Bij de KNWU was het nog breder, wat het niet elk moment van de week makkelijker maakte."

NIEUWE INZICHTEN

Schep is dit jaar begonnen in een geheel nieuwe omgeving, met enkele oude bekenden zoals de Nederlandse wielrenners Sebastian Langeveld en Julius van den Berg. "Dat maakt het heel interessant", zegt Schep, die het een nieuwe start noemt. "Ik vind het leuk om met nieuwe mensen samen te werken, met nieuwe inzichten. Die mix bevalt mij erg goed. Het is allemaal heel internationaal."
"Het was de bedoeling om ooit nog een keer voor zo'n functie als deze te gaan. Ik wist alleen niet wanneer die kans zou komen. Er waren zelfs meerdere geïnteresseerden (Nederlandstalige topploeg, red.) en als je dan de verhalen naast elkaar legt, dan spreekt dat internationale mij meer aan. Omdat dat een contrast vormt", legt Schep uit. Bij EF Education First wilde de ploegleiding meer aandacht aan het tijdrijden schenken. Dat is een van de pijlers van Schep. "Ze zeiden: je krijgt carte blanche om je bevindingen op tafel te gooien. Dat vind ik echt een mooie uitdaging."
Een grote verandering voor Schep is het niet. De trainingsschema's van duurrenners op de baan lijken voor 75% op die van wegwielrenners. "Er is heel veel overlap in trainingsarbeid. Het enige verschil is dat de focus op bepaalde momenten op de baan ligt, want daar moeten ze presteren. Maar globaal ziet driekwart van het jaar er hetzelfde uit", aldus Schep.
We zijn goed bezig en de sfeer zit er super goed in. Ik verwacht dat het alleen maar beter gaat.
Peter Schep over de goede seizoensstart

NIEUWE ROL

Op de job van Schep bij zijn nieuwe werkgever staat het stempel Performance Manager. "Eigenlijk ben ik overall trainer, daarnaast ben ik nog trainer van een groep renners (Matti Breschel, Sep Vanmarcke, Sebastian Langeveld, Julius van den Berg, Moreno Hofland, Daniel McLay) en ik heb nog de discipline tijdrijden als specifieke taak in mijn pakket", legt hij uit. Ook is hij de verantwoordelijke voor de communicatie tussen alle trainers, intern en extern, die voor de ploeg werken. Dat gaat dan bijvoorbeeld om voedings- en trainingsschema's.
Toeval of niet, sinds Schep in dienst is, rijdt EF Education First de stenen uit de straat. In het hele seizoen 2018 won de ploeg maar zes wedstrijden. Tot nu toe staat het seizoen 2019 al op vier zeges. "We zijn goed bezig en de sfeer zit er super goed in. Ik verwacht dat het alleen maar beter gaat. We hebben in Australië goed gescoord vorige maand, en nu zijn ze goed begonnen in Colombia. Daar hebben wij twee Colombiaanse kopmannen. Zij rijden hun thuiswedstrijd en zijn extra gemotiveerd om te scoren."
Schep wil EF Education First, een ploeg die dit seizoen opvalt door het knalroze tenue, niet vergelijken met de miljoenenploeg van Team Sky. Wel bokst hij graag op tegen de top. "Ik vind het leuk om vanuit de underdogpositie te zorgen dat je boven water komt. Je moet creatief zijn in je aanpak", geeft hij aan. Wel is dit een baan die hem als gegoten past. "Qua werkzaamheden is dit heel passend en een droom geweest. Het kwam ook steeds dichterbij, maar dat het zo snel kwam, had ik niet na kunnen bedenken."
Ik vind het leuk om vanuit de underdogpositie te zorgen dat je boven water komt. Je moet creatief zijn in je aanpak.
Peter Schep over de rol van de ploeg

VAN TOEGEVOEGDE WAARDE ZIJN

Een ploegleider die in de wagen achter de wedstrijd zit, dat is Schep niet. "De koersen die ik bezoek zal ik specifiek uitzoeken, vooral waar 'mijn' renners actief zijn. Zij zijn vaak in het eendagswerk te vinden, dus is het makkelijk om daar één weekend bij te zijn. Daarnaast doe ik verkenningen. Dat vind ik leuk en dat is wel mijn werk, dus daar zal ik bij betrokken zijn. Er zit een grote vrijheid in dat ik kan kiezen waar ik bij wil zijn, als ik vind dat ik iets kan toevoegen."
Op de vraag wanneer Schep tevreden kan zijn na dit seizoen, zoekt hij naar het juiste antwoord. "Het is heel makkelijk om te zeggen: als we 15 koersen gewonnen hebben. Maar als trainer moet je je afvragen hoe je renners harder kan laten fietsen. Je moet het hoogst haalbare halen uit een renner, dat is ook een bijdrage aan de hele ploeg. Vanuit mezelf moet ik zorgen dat de ploegleiders zien dat ik genoeg energie stop in jongens die beter worden. Of dat plek 17 is, of plek 1... De reactie is anders, maar ik denk dat ik dan tevreden moet terugkijken op het werk dat ik doe."
"Het klinkt heel grijs, maar er zijn weinig 'winnaars'. Je bent heel afhankelijk van de koers, dat heb je niet in de hand. Ik moet ervoor waken dat we niet alleen juichen bij overwinningen, maar ook kijken of de jongens beter worden en harder gaan fietsen", sluit Schep af.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.