'Pelotonleider' Cor Jansen wil als marketingdirecteur ook congressen en festivals naar Utrecht halen

Le Guess Who
Le Guess Who © Juri Hiensch
UTRECHT - De man die zich met het Utrecht Business Peloton met succes inzette om de drie grote wielerrondes naar de stad te halen, is vanaf vandaag het gezicht van Utrecht Marketing. Directeur Cor Jansen gaat proberen het kunstje te herhalen voor culturele en wetenschappelijke evenementen, maar wel met beleid: ''Je wil niet de ballast hebben, maar wel de balans.''
De Giro in 2010, de Tour in 2015 en straks de Vuelta in 2020. Dat fraaie rijtje heeft Utrecht aardig op de kaart gezet bij toeristen en Jansen wil dat de stad daar blijft staan. ''We proberen aansprekende evenementen, niet alleen op het gebied van sport, maar ook cultuur en kennis te verbinden met de stad waarvan we weten dat die heel hard groeit. Maar we willen wel in de goede richting groeien, zodat inwoners zich er ook prettig bij voelen.''
Om dat te bewerkstelligen is goede samenwerking essentieel. ''Met kennisinstellingen en culturele instituten willen we proberen de programmering zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten. We krijgen de komende jaren meer hotelcapaciteit, dan kun je kijken hoe je internationale congressen kunt binnenhalen. Die gaan niet om het wegtikken van zo veel mogelijk bier, maar om het verspreiden van kennis.''

PARIJS

In de culturele hoek noemt Jansen het muziekfestival Le Guess Who als een voorbeeld van een evenement dat  onderscheidend is voor de regio. ''In het verleden gingen mensen vanuit Utrecht nog wel naar Parijs of Londen voor een concert, nu zien we de omgekeerde beweging: dat mensen vanuit het buitenland speciaal voor dit soort culturele evenementen naar Utrecht komen.''

TE DRUK

Die ambitie roept de vraag op of Utrecht niet te druk wordt. ''Dat hangt af van je definitie van druk'', vindt Jansen. ''De verbouwing van Hoog Catharijne heeft een positief effect gehad op de uitstraling van de stad, daar zijn met name op zaterdag veel mensen. Winkeliers zeggen dat het nog wel drukker kan, maar bewoners rond de Oudegracht vragen om meer spreiding. Het is de uitdaging om daar de balans in te zoeken.''
Na de Vuelta komt er meteen weer iets moois aan: in 2022 is het 900 jaar geleden dat Utrecht stadsrechten kreeg en daar wordt uitgebreid bij stilgestaan. ''Heel inspirerend om daar naartoe te werken'', vindt Cor Jansen. ''Wat voor stad en regio we de komende jaren willen zijn wordt bepaald door het verleden dat we met ons meedragen.''

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.