Interview met fabrikant Stints: Verbod is wel erg snel opgelegd

© Caspar Huurdeman
BILTHOVEN - De Bilthovense fabrikant van de Stint verbaast zich over de haast van het ministerie bij het besluit om het elektrische karretje voorlopig niet meer toe te laten op de openbare weg. "Er moest een knoop doorgehakt worden. En dat is gebeurd."
Stints mogen voorlopig niet meer de weg op omdat er twijfels zijn over de veiligheid. Er kunnen zich problemen met de remmen en het gas voordoen. Ook zijn technische veranderingen aan de elektrische bolderkar niet doorgegeven aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat laatste klopt, zegt Stint-directeur Edwin Renzen in een vraaggesprek met RTV Utrecht.
"We hebben dat ding constant geüpgraded. Dat klopt, helemaal waar. We hebben geen moment stilgezeten. Als je informatie hebt en er andere, betere onderdelen op kan zetten ... dat klopt. Maar of dat buiten de beschikking valt? Dat heb ik zo niet begrepen. Daar heb ik ook nog niks van gezien. Dat is een bevinding die wellicht nog even getoetst moet worden."
Ik vind het heel erg snel gegaan.
Stintum-directeur Edwin Renzen
- Zijn het ministerie en het Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dan te snel geweest met hun conclusies?
"Ik vind het heel erg snel gegaan en het weerleggen van de feiten - wat we ook gedaan hebben - zien we gewoon niet terug in de communicatie richting de minister. Informatie die ze wel met ons gedeeld hebben, daar ontbreken dan net een paar zinnetjes uit. Bijvoorbeeld met betrekking tot de gashendel. Als zich er een draadbreuk voordoet in een draad die ingekapseld zit en waar geen werking op zit, dan kan de Stint harder gaan rijden, op dat moment. Dat klopt. Alleen als je de gashandel loslaat, dan veert hij terug naar de nulpositie. En dan detecteert het systeem, ik heb een sensor, ik krijg nog steeds een signaal. Dat klopt niet. Dus ik schakel uit."
- Er zijn dus genoeg mechanismen waarbij de Stint uitgeschakeld kan worden?
"De informatie leek niet helemaal volledig. We hebben het gevoel dat de minister niet helemaal volledig was geïnformeerd en dat onze bevindingen en alles wat we weerlegd hebben ook niet meegenomen is in het verhaal. En daarbij is vrij snel geschakeld. Zondag heb je een gesprek. Ik heb daarbij nog aangegeven dat we andere partijen met expertise op dit onderwerp erbij konden betrekken. Laten we opnieuw gaan zitten. Maar dat was niet de bedoeling. Er moest een knoop doorgehakt worden. En dat is gebeurd."
- Is dit nu het einde van uw bedrijf?
"Als je het realistisch bekijkt, ja. Absoluut waar. Er is een hele grote kans dat we dit niet overleven."
- Maar het onderzoek is toch nog niet afgerond?
"Het onderzoek is eigenlijk nog niet begonnen naar de oorzaak van het ongeval in Oss. Die Stint staat nog in bewaring. Dat voertuig is beschadigd en daar moet nog een partij naar gaan kijken. Maar dat is nog niet gebeurd, dus ook de werkhypothese die ze hanteren is niet op basis van een vermoeden op technisch vlak. Dat is enkel een hypothese omdat het technisch mogelijk is. Ik mis wederom het woord onderzoek. Er is wel heel veel informatie van andere partijen, maar het onderzoek, dat mis ik even."
- Wat gaat u nu de komende dagen doen?
"Er komt gewoon heel veel op ons af. Er is een schorsing gedaan door de minister en zover ik het begrepen heb mag iedere belanghebbende daar bezwaar tegen maken. Ik denk dat ik me daar op ga richten om te kijken: jongens wat is er aan de hand? En misschien mogen wij aan tafel komen. Wellicht dat we enige nuance kunnen aanbrengen in de informatie op basis waarvan deze beslissing genomen is en misschien mogen we dat ook delen. En dan mag iedereen ermee doen wat ze willen, maar dan is iedereen in ieder geval geïnformeerd. En dan kan er een besluit worden genomen op basis van meer informatie. Het liefst zou ik willen dat er wat meer expertise bij komt kijken, anders dan een ILT, dat een onderzoek doet, zonder dat er iets onderzocht is."
- Heeft u al een uitnodiging van het ministerie gekregen om mee te denken over het onderzoek?
"Ik heb niets ontvangen, maar ik moet zeggen: ik heb heel veel gemist. Je staat een beetje met een klein bedrijf tegenover ongelooflijk grote organisaties, waarbij procedures - voor zover ik begrepen heb - ook niet helemaal lopen zoals het hoort. Dus wij moeten gewoon even kijken waar we staan. Ik weet het niet."
- Veel kinderdagverblijven moeten nu ook op zoek naar andere oplossingen. Wat doet dat met u als eigenaar van dit bedrijf?
"Ik vind dat ergens wel pijnlijk. Dit is waarvoor we werkten, om de kinderopvang te ondersteunen met vervoer. Hoe ga je die kinderen ophalen? Ik denk dat heel veel organisaties op dit moment al uren bezig zijn om het voor elkaar te krijgen. Dit is een ongelooflijke operatie voor heel veel partijen."
Stintum-directeur Edwin Renzen.
Stintum-directeur Edwin Renzen. © RTV Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.