Bierproductie flink duurder, maar voor lokale brouwerijen pakt dat lang niet altijd slecht uit

© Brouwerij Oproer
Utrecht - Als je de afgelopen tijd een biertje hebt gedronken, heb je het misschien wel gemerkt: de prijs van een pilsje is het afgelopen jaar fors gestegen. Sommige brouwerijen hebben de prijs met wel 20 procent verhoogd. Hoewel lokale brouwerijen gedwongen zijn ook meer te vragen, pakt de prijsverhoging voor hen niet altijd slecht uit.
"Glas, grondstoffen, karton, papier, personeel en huur: dat is allemaal duurder geworden", somt Mark Strooker van Oproer Brouwerij uit Utrecht op. "Zelfs de dopjes zijn duurder", vult hij lachend aan. En dan hebben ze bij Oproer nog een soort van geluk, omdat ze bij die brouwerij vlak voor de enorme prijsstijgingen een nieuw energiecontract hadden afgesloten. "Maar al die kosten zorgen er natuurlijk wel voor dat het nu prijziger is om een biertje te brouwen."

Niet alles doorberekenen

Hoeveel duurder precies? Dat weet Strooker zo 1, 2, 3 niet. "Lastig te zeggen. Maar ik denk dat ons bier zo'n 50 procent duurder zou worden als we het allemaal zouden doorberekenen aan de klant." Dat doen ze bij Oproer toch maar niet, naar eigen zeggen omdat een biertje dan onbetaalbaar wordt. "Bier drinken moet wel leuk blijven", vindt hij. Daarom hebben ze de prijs voor nu "slechts" zo'n 5 procent opgeschroefd.
Bij de collega-brouwers van de Utrechtse brouwerij De Kromme Haring hebben ze hetzelfde gedaan. "Dat is ongeveer 2 euro op een doos van 24 biertjes. Dus dat valt nog mee", zegt Gijs van Wiechen. "Op die manier proberen we het zo aantrekkelijk mogelijk te maken."
Toch zorgen de prijsstijgingen volgens Van Wiechen niet alleen maar voor problemen voor de lokale, kleinere brouwerijen zoals die van hem. "Een interessant voordeel voor ons is dat het massa geproduceerde bier en het lokale craft beer qua prijs wat dichter bij elkaar komen." Als voorbeeld noemt hij het bekende Belgische biertje La Chouffe, dat voorheen veel goedkoper geproduceerd kon worden dan het bier van De Kromme Haring. "Met dat soort bieren kunnen we nu echt concurreren."
Volgens Van Wiechen komt dat onder meer omdat grote bedrijven andere verplichtingen hebben dan kleine. Bijvoorbeeld het halen van winsten voor de aandeelhouders.
Het is een beetje appels met peren vergelijken, want macro- en microbrouwerijen bedienen volgens mij een andere doelgroep
Mark Strooker, Oproer Brouwerij

Fatsoenlijke prijs

Dat ziet ook Strooker van Oproer. "Er zijn ook brouwerijen die hun prijzen met 20 procent omhoog hebben gegooid. En Heineken bijvoorbeeld heeft de prijs in het afgelopen jaar drie keer opgehoogd." Toch ziet hij dat niet per se als een voordeel. "Het is een beetje appels met peren vergelijken, want macro- en microbrouwerijen bedienen volgens mij een andere doelgroep. Wel denk ik dat de aandacht voor lokale brouwerijen groeit."
Ook in bierwinkels merken ze dat de markt aan het veranderen is. Bijvoorbeeld in de Utrechtse Little Beershop van Fred Buddingh. "Maar er zijn nog steeds heel veel variaties in prijs, waardoor je nog altijd voor een fatsoenlijke prijs een biertje kunt drinken", legt hij uit. De prijsverandering zorgt er voor Buddingh wel voor dat hij zich op andere bieren is gaan richten. "Voorheen hadden we ook veel buitenlandse bieren, maar je merkt dat de import vanuit sommige landen prijziger is geworden."
Tegelijkertijd ziet Buddingh dat Nederlandse bieren steeds beter worden. "Waarom zou je het bier dan nog uit het buitenland halen?", vraagt hij zich af. De komende tijd wil hij dan ook meer Nederlandse, en bij voorkeur Utrechtse, bieren in zijn winkel gaan verkopen. "Om ervoor te zorgen dat al die goede, kleine brouwerijen ook overeind blijven."

Mensen blijven drinken

Wat ook helpt, is dat Nederlanders niet minder zijn gaan drinken door de hogere prijzen. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging Nederlandse Brouwers. In 2022 dronken Nederlanders ruim 12,2 miljoen hectoliter bier en dat is slechts een half procent minder dan in 2019. Goed nieuws voor de brouwerijen, zou je denken.
Toch merkt Erik Lebbing van het Utrechtse café DeRat wel een verschil sinds de inflatie zo omhoog is gegaan: mensen in zijn kroeg drinken goedkopere biertjes. "Het goedkoopste bier blijft een pilsje. En ik heb wel het idee dat ik die harder zie gaan. Dat de mensen de inflatie toch in hun portemonnee voelen."
Ook ziet hij dat het inkopen van bier duurder is geworden. "Soms wel een tientje per fust meer dan eerst." Lokale brouwerijen gaan daar in zijn ogen heel anders mee om dan de grote brouwerijen. "Van grote brouwerijen krijg ik meestal gewoon een mail met daarin de prijsverhoging. Terwijl de lokale brouwerijen ontzettend lief zijn en hele excuusmails sturen met een uitleg waarom de prijs omhoog gaat."
We kunnen de prijs op bier zelf laag houden als we met zijn allen bier blijven drinken
Fred Buddingh, eigenaar Little Beershop

Pragmatische oplossing

Buddingh van de Little Beershop denkt dat mensen wel gewoon speciaalbier blijven drinken. Ondertussen past hij zijn assortiment gewoon aan aan de veranderende omstandigheden. "De bieren die eerst 6 euro waren, zijn nu 7 of zelfs 8 euro. Dus zoek ik gewoon een nieuw assortiment van 6 euro en dat zijn vooral lokale brouwerijen."
Ondertussen heeft Buddingh een hele pragmatische oplossing om verdere prijsstijgingen te voorkomen. "We kunnen de prijs op bier zelf laag houden als we met zijn allen bier blijven drinken", stelt hij. "Want dan kunnen de brouwerijen in grotere hoeveelheden blijven produceren, dat scheelt in de prijs."
Van Wiechen van De Kromme Haring heeft ook weinig angst voor de toekomst. "Ik denk dat mensen altijd graag bier blijven drinken", vertelt hij. Hij verwacht dan ook dat vooral lokale brouwerijen het goed blijven doen. "Als je dan toch wat meer moet betalen, dan denk ik dat mensen dat liever doen voor een product waarvan ze weten waar het vandaan komt. Uit de eigen stad of regio bijvoorbeeld."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.