Is deze Rotterdamse brug de oplossing voor Rhenen, of is het een brug te ver?

Geertje Wiesenekker (R) en mede-initiatiefnemer Hendrik van Nellestijn
Geertje Wiesenekker (R) en mede-initiatiefnemer Hendrik van Nellestijn © RTV Utrecht / Jasper Witte
Rhenen - Voor veel inwoners van Rhenen is het verkeer in de stad al jaren een drama, waarin de Rijnbrug de hoofdrol speelt. Vooral tijdens de avondspits kan de brug het verkeer over de N233 en de N225 niet aan en dus staat het bijna dagelijks vast. Een nieuw plan moet hier verandering in brengen: een bestaande brug uit Rotterdam naar Rhenen halen, om zo het verkeer om de stad heen te leiden.
Je leest het goed: Geertje Wiesenekker, fractievoorzitter van Rhenens Belang, wil een brug uit Rotterdam naar Rhenen halen. Het gaat om de tijdelijke Suurhoffbrug, die sinds 2021 in de Europoort ligt. De tijdelijke brug is daar nodig omdat de vaste Suurhoffbrug wordt gerenoveerd. Medio 2031 moet die renovatie klaar zijn, en is de tijdelijke brug beschikbaar.
Nog even wachten dus. En als het aan de provincies Utrecht en Gelderland ligt, is de huidige Rijnburg in 2028 al verbreed van twee naar vier banen. Dit zou de doorstroming van het verkeer moeten verbeteren, maar Wiesenekker vindt het kwalijk dat alle auto’s dan nog steeds dwars door Rhenen moeten.

Te gevaarlijk

“De drukte zorgt voor onveilige situaties. Uit iedere wijk in de stad hoor ik verhalen van ouders die hun kinderen niet naar school of sportclubs laten fietsen.” Vooral de kruispunten op het stuk van de N33 dat ook wel de Lijnweg heet, zijn volgens haar een groot probleem. “Hier is geen plek om extra rijbanen aan te leggen”.
Een tweede brug, die het doorgaande verkeer om de stad heen leidt, is volgens Wiesenekker dan ook de ideale oplossing. “Ik heb bij een student aan de TU Delf nagevraagd of het mogelijk is; en die zei dat het moet kunnen.” Ze vindt het nu dus zaak dat de brug ‘geclaimd’ wordt, zodat deze naar Rhenen kan komen zodra hij beschikbaar is.

Drie miljoen kilo verplaatsen

Het zal wel een flinke operatie worden. De brug weegt drieduizend ton (drie miljoen kilo), is tweehonderd meter lang, twintig meter breed en 38 meter hoog. Bovendien is het gevaarte volgens de Nationale Bruggenbank niet demontabel, oftewel, de brug moet in een stuk vervoerd worden.
De brug is al eens over water vervoerd, dwars door Rotterdam. Dat kan dus. Maar toch zou het nog weleens moeilijk kunnen worden om de constructie via de Nederrijn naar Rhenen te krijgen. De meeste bruggen over de rivier hebben een doorvaarthoogte van zo’n 15 meter, dus de suurhoffbrug past er in principe niet onderdoor. “Ik ben niet de technische expert.” Zegt Wiesenekker. “Maar Nederland waterland weet altijd wel een oplossing. Daar bemoei ik mij niet mee.”

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.